Star Wars Battlefront 2

Electronic Arts kwam een paar jaar geleden met Star Wars: Battlefront. Het spel had geen singleplayer, want waarom zou je een verhaal verzinnen in een van de meest aansprekende universums van deze wereld? De online multiplayer was op zich prima, maar er was wel weinig content. Het progressie-systeem was ook maar meh, maar toch heb ik me prima vermaakt. Nu, bijna twee jaar later, komt Star Wars Battlefront 2 er aan. Dit keer met singleplayer, meer helden en schurken, meer content en vooral meer. Nu is in Amerika al snel alles bigger, better en huge, dus we wachten braaf op het eindresultaat voordat we daar uitspraken over gaan doen.

Het saaist van het eerste deel moeten wel de ruimtegevechten zijn geweest. Natuurlijk, je wordt eerst overdonderd door de graphics en het feit dat je een iconisch ruimteschip mag besturen. Maar qua gameplay was het nogal saai. Je werd gedropt in de ruimte en schieten maar, met als enige reden dat het andere team op jou schoot. Terwijl in de gameplaymodi op de grond er allerlei objectieven veranderden, bleef het in de ruimte maar hetzelfde: schieten om het schieten. Dat gaat in Star Wars Battlefront 2 veranderen.

Star Wars: Battlefront 2 - Tie Fighter vs Silencer (Foto: Electronic Arts)

Op Gamescom mochten we een hele tijd in de ruimte rondvliegen en vechten om te ervaren of de vernieuwde multiplayermodus verbeterd is. De start van deze modus, Starfighter Assault geheten, is in ieder geval lekker simpel: je kiest je schip, je kiest je perks en hup, starten maar. Er zijn verschillende schepen te kiezen, onnatuurlijk heb je maar een beperkt aantal sloten voor de verschillende perks. De demo was wat karig bedeeld met schepen en perks, beide zijden hadden drie schepen en drie perks.

In Star Wars Battlefront 2 zijn ruimteschepen naar klassen ingedeeld: hybrid, bomber en interceptor. Bombers zijn de tanks, krachtig, maar zo traag als wat. Aan de rebellenzijde is dat de Y-Wing en bij de Imperials de TIE bomber. De interceptors zijn de snelle schepen. De rebellen hebben daar de A-Wing voor, het Keizerrijk heeft de TIE Interceptor. De hybrids zijn de allrounders, daar vinden we de X-Wing en de TIE fighter. In de demo is er ook maar een map, de ruimtebasis die boven de planeet Fondor zweeft.

Star Wars: Battlefront 2 - Falcon vs Slave (Foto: Electronic Arts)

Een potje Starfighter Assault bestaat nu uit meerdere doelen. Allereerst moeten de rebellen de verdediging van de basis slopen, daarna gaan ze in smalle tunnels de schilden kapot maken door de stroomtoevoer te stoppen om als laatste de reactor zelf te vernietigen. Lukt dat, dan hebben ze gewonnen. Maar natuurlijk laat het Keizerrijk zich niet zo maar verslaan. Dat team moet proberen zo goed mogelijk te verdedigen en computergestuurde vijanden te slopen die anders veel schade doen aan je verdediging. De introductie van verschillende fasen in deze gevechten maakt het veel leuker. Niet alleen als mentale steun, maar ook omdat de omgeving verandert: zo ben je eerst in de open ruimte, niet veel later mag je jezelf in krappe gangenstelsels wagen. In weer een andere map blijf je in de ruimte, maar is je focuspunt steeds anders. Dan verschijnt er opeens een zwaar aanvalschip dat op tijd neer moet. Veel tijd om je op het andere team te focussen heb je dan niet, dat ding moet neer.

Daar komt dan nog een scoresysteem bij om jezelf als held de ruimte in te sturen. Er zijn namelijk meer schepen vrij te spelen in zo’n match. Door vijanden te verslaan, hulp te bieden bij het verslaan en doelen te slopen verdien je punten. Met die punten kun je bijvoorbeeld de Millennium Falcon ‘kopen’ als je neergeschoten bent. De Falcon is snel, heeft flink wat verdediging en ook flink wat vuurkracht. De Slave I heeft een seismische bom aan boord waarmee hij flink schade kan doen tegen meerdere vijanden tegelijkertijd. Er zijn veel meer iconische schepen te vinden in Star Wars Battlefront 2, Darth Maul's Scimitar en Poe Dameron's Black One X-Wing bijvoorbeeld. Darth Maul kan onzichtbaar worden, terwijl Cameron juist weer vijanden zichtbaar kan maken voor hem en zijn teamleden. Logischerwijs is een heldenschip maar door een persoon tegelijkertijd los te laten op gevecht, je kunt bijvoorbeeld niet met een legertje Falcons de ruimte in.

Star Wars Battlefront 2 ziet er net als zijn voorganger prachtig uit. Door de details, de muziek en de sfeer ben je ook nu weer in een interactief Star Wars-avontuur. De Starfighter Assault-modus is een enorme verbetering op de nogal saaie ruimtegevechten in het eerste deel. Door doelen te laten veranderen tijdens een match verandert niet alleen je manier om te winnen, maar soms ook de omgeving. Die verandering van focus is wel nodig, dat miste het eerste deel waardoor elk gevecht hetzelfde leek. Wat ze met andere modi van plan zijn heb ik niet kunnen spelen. Of het verhaal in de singleplayer meeslepend gaat worden weet nog niemand die het vertellen mag. Een hoop is er nog niet bekend, maar wat we wel weten is dat Star Wars Battlefront 2 17 november uitkomt op PlayStation 4, Xbox One en pc.