Diablo III: Reaper of Souls

Blizzard heeft het lastig. Project Titan is weer eens terug naar de tekentafel. World of Warcraft, succesvol als het is, begint dalende spelersaantallen te zien en Diablo III, tja Diablo III is niet helemaal geworden wat het moest zijn. Daar gaat Blizzard wat aan doen.

Header

Het had een nogal grote opgave om het verslavende tweede deel en zijn nog betere uitbreiding te overtreffen. Diablo III heeft vooral last van het auction house en het feit dat spelers het liefst op het allerlaatste moment elkaar overbieden in plaats van op avontuur te gaan en items gaan zoeken in de spelwereld. Tijd om dat aan te pakken, en hoe kan dat beter dan met een uitbreiding? Diablo III: Reaper of Souls is de uitbreiding die de gameplay weer naar de game en niet naar het auction house moet brengen.

Diablo III: Reaper of Souls

Allereerst is er een nieuwe klasse, gebaseerd op de populaire paladin uit deel twee. Alleen de necromancer zou de fansites hebben kunnen doen ontploffen, maar de paladin is een goede tweede. De crusader is een ridder, maar dan met flink meer armor en schild. Zijn schild is ook een van zijn wapens. Shield bash is een van zijn vaardigheden: een flinke klap die meerdere tegenstanders raakt. De gouwe ouwe Fist of the Heavens is terug voor de mensen die midrange damage willen aanrichten.

Maar de crusader kan meer, zoals Fallen Sword, heel hoog springen en neerkomen met getrokken zwaard. Een soort Teleport dus, maar dan met een flinke dreun erna. Met de vaardigheid Concentration verschijnt er een cirkel op de grond. Iedere party member die erin staat geneest en vijanden krijgen schade te verduren. Er is zelfs een rune waardoor de schade holy damage wordt, zodat de vele ondoden nog meer schade te verduren krijgen. En de vaardigheid die in Diablo II hevig overpowered was, Blessed Hammer, is terug. De crusader gebruikt flails als klasse-specifiek wapen, en heeft ook crusader-schilden tot zijn beschikking.

De demo brengt spelers naar Westmarch, de nieuwe act waar er vreemde dingen gebeuren. Diablo is verslagen na het laatste deel en de rust is wedergekeerd in de wereld van Sanctuary en ook de hemel waar de engelen het zwaar te verduren hebben gehad door de aanval van de demonen uit de hel. Er is alleen nog een klein probleempje: Diablo zijn ziel is in de black soulstone gestopt. Tyrael weet niet wat er gebeurt als hij de steen zou vernietigen, dus verstopt hij het zodat de Lord of Terror nooit meer vrijgelaten zou kunnen worden.

Op zich een prima idee, ware het niet dat Mathael, de verloren engel zich opeens vertoont. Ooit was hij de Engel der Wijsheid, maar op een gegeven moment was hij foetsie. Hij is de Engel des Doods geworden en heeft maar een doel voor ogen: alle demonen vernietigen. Klinkt goed zou je zeggen, maar in zijn ogen zijn mensen ook demonen. Ze zijn voortgekomen uit engelen en demonen en moeten volgens hem allemaal vernietigd worden.

Diablo III: Reaper of Souls

Tijd om weer naar Sanctuary te gaan en met je favoriete personage uit Diablo III of de nieuwe crusader aan de slag te gaan. Blizzard heeft voor de spelers ook de oude personages nieuwe gameplay gegeven. Allereerst gaat de levelcap naar level 70. Dat betekent nieuwe krachtige vaardigheden voor iedereen. De tweede verandering zit in Paragon, het levelen nadat je de levelcap bereikt hebt. Je kunt per gewonnen Paragon-level attribuutpunten toekennen aan core, attack, defense en utility. Nog meer leven, schade of bescherming dus. Nog toffer is dat Paragon nu accountbreed is, dus alle personages die je hebt profiteren ervan.

Dat is dan ook nodig, want in de nieuwe act is iedereen een mogelijke vijand. Als de Engel des Dood kan Mathael de zielen van iedere mens, maar niet bij Nephalim, vergiftigen en ze in monsters veranderen. Zijn onderdanen zijn een stuk steviger en roepen versterkingen op als ze je zien. De demo was alleen speelbaar met de crusader, dus vooral veel klappen vangen als een tank en ze uitdelen als een kanon. Fist of the Heavens is eindelijk een stuk beter geworden dan in Diablo II, want je kunt het binnen seconden weer gebruiken in plaats van na twee keer zonder energie te zitten en je af te vragen waarom niemand doodging door die twee eerdere aanvallen.

Diablo III: Reaper of Souls

De crusader is een tank, meer nog dan de Barbarian, die het vooral van zijn aanvallen moet hebben. Het nieuwe personage speelt veel defensiever, maar krijgt zeker vijanden neer, alleen niet zo snel als de Barbarian. Wat ons brengt bij het dingetje waarom mensen zouden moeten spelen: items. Blizzard heeft het roer omgegooid, wat alleen maar goed is, want ze gingen duidelijk de verkeerde kant op met Diablo III. De veranderingen van het auction house werden niet besproken, maar het droppen van items wel. Blizzard noemt het ‘looting 2.0’.

Er vallen minder items, maar wat er valt wordt nuttiger. Alleen de legendaries vallen iets vaker. Niet met bosjes, maar als voorbeeld gaven ze de dropresultaten uit een run in de derde act. Minder witte, blauwe en gele items, maar in plaats van één legendary vielen er zeven. Toch wil je alles weer oppakken, want de Mystic, gesneuveld in de ontwikkeling van Diablo III is in de uitbreiding alsnog te vinden. Zij kan items veranderen van vorm, zodat je er cooler uit kunt zien en belangrijker, ze kan items enchanten, één attribuut opnieuw genereren van een legendary.

Diablo III: Reaper of Souls

Legendaries hebben nog een voordeel gekregen, iets dat in de uitbreiding van Diablo II geïntroduceerd werd: build changers. Er kunnen extra attributen op het wapen zijn die je bijzondere krachten geven die je normaal niet kunt hebben door je vaardigheden. Als voorbeeld: een attribuut kan zijn dat er een hydra verschijnt op de plek waar een vijand dood ging. Een slagveld vol hydra’s lijkt ons in ieder geval cool om te zien. Sommige attributen geven resources geheel terug als je een aanval van bv een bepaalde afstand f in een bepaalde tijd doet.

Maar wat te denken van een ring die een goblin oproept? Die bestond al, maar nu is deze verbeterd door extra magic find en het feit dat de goblin na een x aantal items een kans geeft een legendary te laten vallen. Looting 2.0 geeft dus meer kans op toffe items, en geeft daarmee ook kans op items die je speelstijl hervormen. Blizzard wil hiermee mensen uit de auction house trekken en weer laten spelen. Om daar zeker van te zijn is er nog een feature: loot runs. Dat zijn volledig random levels, met random vijanden, weer en baas. Het einde van het level en het verslaan van de baas moet je in een bepaalde tijd moet halen om de gevonden items te houden.

Diablo III: Reaper of Souls

Blizzard heeft geluisterd naar de fans van de game en gekeken waarom er zoveel mensen of alleen maar aan het bieden gingen of zelfs afhaakten. Sommige van hierboven besproken veranderingen, zoals de Paragon-wijzigingen, worden als patch ook richting Diablo III gestuurd als de uitbreiding is uitgekomen. De wereld wordt in de nieuwe act donkerder, met een gothic Europese middeleeuwse stijl. De loot-veranderingen kunnen zorgen dat mensen weer gaan spelen, het verhaal gaat door en niet geheel onbelangrijk: nieuwe vijanden en een nieuw personage. Blizzard mikt met Diablo III: Reaper of Souls op een release in 2014.