Sinterklaas wint het nog altijd van kerstman

In de strijd om de consument wint Sinterklaas het nog altijd van de kerstman, maar het gat tussen de twee wordt wel kleiner. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK onder 28.000 Nederlanders.

In totaal koopt 64 procent van de Nederlanders cadeaus voor Sinterklaas of kerst. Ten opzichte van voorgaande jaren is dat een lichte stijging. Circa 71 procent van de ondervraagden die cadeaus kopen voor de feestdagen slaat dit jaar sinterklaascadeaus in. Daartegenover zegt circa 67 procent van de consumenten cadeaus te kopen voor onder de kerstboom.

Het percentage kerstkopers is al jaren stabiel. De goedheiligman daarentegen kampt met tanende interesse. In 2012 gaf 74 procent van de ondervraagden nog aan cadeaus te kopen voor pakjesavond.

Meer uitgeven
Verder verwacht GfK dat mensen tijdens de feestdagen meer geld zullen uitgeven aan cadeaus dan voorgaande jaren. Circa 84 procent van de ondervraagden zegt minimaal hetzelfde of meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. 11 procent van de ondervraagden geeft aan juist minder te gaan uitgeven dan vorig jaar, waar dit in 2012 nog een derde van de consumenten was.

Dit vloeit volgens GfK wellicht direct voort uit het stijgende consumentenvertrouwen. De mensen die aangeven minder te gaan uitgeven, doen dit vooral omdat ze minder te besteden hebben dan vorig jaar, maar ook omdat er een lager budget voor cadeaus wordt afgesproken.

Verder valt op dat cadeaus vaker online worden aangeschaft. Vorig jaar gaf meer dan 68 procent van de cadeaukopers aan dit online te doen. Dit jaar winkelt ruim 72 procent van de kopers online.

We zijn benieuwd hoe dit bij de gezinnen van FOK!-gebruikers is. Vul daarom de poll in!

flirtpiet (Foto: Danny Roodbol)
Sinterklaas wint het nog altijd van kerstman