Tour: Etappe 3 - 223km wachten op de massasprint

Voor het eerst sinds 2013 is het Peter Sagan weer eens gelukt om een rit te winnen in de Tour. En passant pakte hij ook meteen de gele trui mee. Een mooie dag voor hem, hoewel ze bij zijn ploeg toch niet heel tevreden zullen zijn. Contador ging weer onderuit en verloor bijna 50 seconden. Eigenlijk viel het qua valpartijen verder nog wel mee, met alle regen die viel had ik er toch wel meer verwacht.

De rit verliep sowieso iets anders dan verwacht. Het peloton leek zich flink te misrekenen en de kopgroep ging bijna met de winst aan de haal. Jasper Stuyven demarreerde uit de kopgroep en was op weg naar een mooie overwinning. Bij Sporza haalden ze alvast alle superlatieven uit de kast, Jasper werd meteen tot opvolger van Cancellara gekroond. Pakte net iets anders uit, het slotklimmetje bleek toch te lastig voor hem en zo kwam het peloton op het allerlaatste moment nog terug. Sagan bleek onverslaanbaar op deze aankomst. De fantastische Alaphilippe, die alles kan, kon ook nu weer heel veel. Best een spannende finale, daar was weinig mis mee.

Een paar outsiders voor het klassement verloren ook al meteen wat tijd, door niet goed genoeg te zijn of andere ongemakken tegen te komen. Porte verloor al bijna meteen twee minuten door een lekke band, maar dat vindt niemand erg. Na deze toch wel leuke rit gaan we nu twee waardeloze etappes krijgen. Twee ritten voor de sprinters. Lange ritten ook, om het nog wat ondraaglijker te maken.

De route van vandaag (Bron: Letour.fr)
De route van vandaag (Bron: Letour.fr)

Het profiel van vandaag (Bron: Letour.fr)
Het profiel van vandaag (Bron: Letour.fr)

Deze lange, vlakke rit zal vertrekken vanuit Granville. Een dorp met 14.000 inwoners dat al eerder vereerd is met een bezoekje. Tijdens de eerste rit kwamen de renners hier al langs, maar nu krijgen ze langer de kans om van het kustplaatsje te genieten. We zitten nog steeds in Normandië, in de Manche, niet ver van Mont-Saint-Michel. Granville is een toeristisch trekpleistertje en een vissersdorpje. Het dorp heeft een aardig haventje, waar altijd genoeg boten liggen.

Van Granville kan je met de boot naar het eiland Jersey, dat is natuurlijk wel geweldig. Ooit had Granville een bekende inwoner, de modeontwerper Christian Dior werd hier geboren. Het huis waar hij heeft gewoond fungeert nu als een museum. Het zal de eerste keer worden dat er een rit vertrekt in Granville. Wel kwam de Tour hier ooit aan. In 1957 kwam de Tour er voor het eerst, de overwinning ging toen naar de Franse sprinter André Darrigade.

Na twee volle dagen in Normandië gaan we vandaag een andere regio opzoeken. In het begin van de rit wordt er eerst een stuk naar het oosten gefietst, tot de beklimming van de Côte de Villedieu-les-Poêles na 25 kilometer. Dit korte klimmetje is 1,4 kilometer lang en 4,4% gemiddeld, verder niet zo heel interressant dus.

In de eerste rit reden de renners zaterdag ook al door Granville (Foto: Getty)

Na dit klimmetje gaan we richting het zuiden fietsen. Er zitten nog een paar korte klimmetjes in het eerste deel van de rit, onder andere een wat langere naar La Chapelle-Urée. Dit zijn wel allemaal makkelijke klimmetjes, veel stelt het niet voor. Na 87 kilometer koers passeren de renners Fougères. In Fougères kwam vorig jaar nog een rit aan, in de massasprint boekte Mark Cavendish zijn enige zege van die Tour. Fougères is een prima stadje, met een mooi kasteel.

Inmiddels zitten we in Bretagne. We fietsen verder over grote, rechte wegen door open vlaktes naar het zuiden. Het glooit een beetje, zo nu en dan gaat het wat op en af, maar deze rit mogen we toch echt wel vlak noemen. Van de ene oude vestingstad fietsen de renners richting de volgende. Na 117 kilometer koers, net over de helft van de rit, komen de renners langs Vitré, de stad met de oude vestingmuur die uitkijkt over de rivier de Villaine. Het mooiste aan Vitré is natuurlijk het kasteel. Het kastelenboek kan deze rit meerdere malen geopend worden. VVV-technisch gezien een behoorlijk verantwoorde route vandaag.

Prima kasteeltje weer, daar in Vitré (Foto: WikiCommons)
Prima kasteeltje weer, daar in Vitré (Foto: WikiCommons)

Na het passeren van Vitré gaat het kilometerslang rechtdoor richting het zuiden. We laten Bretagne weer achter ons en gaan nu door de Pays de la Loire fietsen. Het eerste departement dat we aandoen van deze regio is La Mayenne. We passeren een aantal kleine dorpjes, maar verder is het toch vooral dwars door het platteland zo snel mogelijk richting Angers. Na 148 kilometer passeren we het dorpje Ballots, het is dan al zowat 30 kilometer lang volledig rechtdoor gegaan, geen bocht te vinden.

Pas na Ballots komen de renners weer op een iets minder brede weg terecht met een aantal bochten. Het blijft een makkelijke rit, hoewel het parcours hier weer iets glooiender wordt. Van La Mayenne fietsen de renners na een tijd het departement Maine-et-Loire binnen. Na het binnenrijden van dit departement is het bijna tijd voor de tussensprint van de dag, in Bouillé-Ménard. Dit is een klein dorp met slechts 600 inwoners, maar gelukkig hebben ze wel een château.

Als de tussensprint is geweest hebben de renners 171 kilometer afgelegd en is het nog vijftig kilometer tot de streep in Angers. Ze komen door een aantal dorpjes, waar het wat bochtiger is, maar vervolgens gaat het weer kilometerslang rechtdoor. Moet haast wel een van de simpelste ritten ooit zijn. In La Pouëze, waar de renners na 197 kilometer wedstrijd passeren, slaat het peloton linksaf en krijgen ze een iets smallere weg met wat meer bochten erin.

Na 204 kilometer, op een kleine 20 kilometer van de streep, fietst het peloton door Saint-Clément-de-la-Place en buiten dit dorp slaan ze weer linksaf. Langs de maïsvelden op weg naar Angers. De staat van de weg is hier niet echt briljant. De weg is enorm beschut, er staat altijd wel een rij struiken of bomen langs de kant van de weg. Waaiers zullen we niet krijgen, maar een valpartijtje her en der sluit ik niet uit. Na 211 kilometer passeren de renners La Meignanne, waar ze een bochtje naar rechts nemen om vervolgens op een brede weg terecht te komen. Nog ongeveer tien kilometer tot de streep. Ook in La Meignanne staat een château, overigens.

Het kastelenboek kan er vandaag echt weer bijgepakt worden (Foto: Chateaux de France)
Het kastelenboek kan er vandaag echt weer bijgepakt worden (Foto: Chateaux de France)

Over een brede weg fietsen we nu richting Angers. Er zitten nog een paar bochtjes in dit stuk, maar het gaat voornamelijk rechtdoor. De weg is echt enorm breed, dus er kunnen hier heel wat treintjes naast elkaar rijden. Bij het binnenrijden van Angers wordt het allemaal wat lastiger, dan zijn er wat meer obstakels op de weg. Op iets meer van vijf kilometer van de streep is er een rotonde, waar het wat smaller wordt. De renners slaan rechtsaf en komen op een wat minder brede weg terecht, met een aantal vluchtheuvels. Aan beide kanten van de weg ook een stoeprand, dat wil ook nog wel eens leuke taferelen opleveren.

Op iets minder dan vijf kilometer van het eind is er nog een rotonde en daar slaan we nu linksaf. Nu komen de renners terecht op een weg met een flinke middenberm, ook niet echt het grootste feest in volle finale. Op ongeveer vier kilometer van de streep is er weer een rotonde, maar daar gaan we gewoon rechtdoor. We komen nu op een weg terecht waar aan beide zijden een belachelijk groot fietspad is. De fietspaden zijn bij elkaar nog breder dan de weg. Zo bont maken we het zelfs in Nederland niet. De weg heeft verder geen obstakels, dus dat is wel fijn.

Na een tijdje is er een behoorlijk scherpe bocht naar rechts, maar daarna komen de renners wel weer op een bredere weg terecht. Deze weg is dan wel weer slecht onderhouden, zo is er altijd wel iets. Over deze weg, die op één vluchtheuvel na geen obstakels heeft gaat het bijna twee kilometer lang rechtdoor, tot op twee kilometer van de streep. We komen nu uit in wat ongeveer het hart van Angers moet zijn, een kruispunt van vijf wegen.

Natuurlijk heeft ook Angers weer wat moois te bieden (Foto: WikiCommons)
Natuurlijk heeft ook Angers weer wat moois te bieden (Foto: WikiCommons)

Na een flauw bochtje naar links komen de renners weer terecht op een weg met een middenberm, waardoor deze finale nog best wel hectisch kan worden. Je moet aan de rechterkant van de weg zitten, maar daar is slechts ruimte voor een beperkt aantal renners. Na het passeren van de Maine zien de renners de vod en duiken we de slotkilometer in. Die begint met twee flauwe bochtjes in de weg, maar daarna wordt het weer wat breder. De weg begint ook nog redelijk venijnig op te lopen. In de slotkilometer overwinnen de renners nog 25 meter hoogteverschil, het is dus zeker geen vlakke aankomst. Het ziet er zelfs nog wel een beetje lastig uit. Op ongeveer 300 meter van de streep is er nog een bocht, maar dit is wel een goedlopende bocht, zou geen problemen moeten opleveren. De finish is voor het stadhuis van Angers.

Angers is de hoofdstad van het departement Maine-et-Loire. Het is een stad met ongeveer 150.000 inwoners, met een behoorlijke grote geschiedenis in de Tour de France. Zo won de Belg Fred De Bruyne een rit met aankomst in deze stad in 1954. Een andere Belg won in 1963 een rit in Angers, Roger De Breuker. Het houdt niet op met de Belgen, want in 1966 won Ward Sels in de straten van Angers. Tussendoor wonnen ook nog twee Italianen, maar da's dan weer minder interessant. In 1967 begon de Tour voor het eerst met een proloog en dat gebeurde in deze stad. De Bask José Maria Errandonea mocht deze primeur op zijn naam schrijven.

Ook in 1972 zou de Tour starten met een proloog in Angers, de overwinning ging toen naar misschien wel de beste renner ooit, Eddy Merckx. Weer een Belg, Angers is van onze zuiderburen. Ook omdat Freddy Maertens in 1976 wist te winnen in Angers. Dat is ondertusen al de vijfde Belg. Een jaar later was er weer een aankomst in Angers en weer was er een Belg aan het feest, ditmaal Patrick Sercu. Je zou bijna denken dat ik het verzin, maar het is echt waar. Wij Nederlanders hebben ook nog een duit in het zakje gedaan, in 1979 kwam de Tour voor de verandering maar weer eens aan in Angers en nu ging de overwinning naar Jan Raas, de nukkige Zeeuw.

De legendarische Fausto Coppi op weg naar Angers in 1951 (Foto: Getty)

Sindsdien is Angers praktisch verdwenen in de Tour. Alleen in 2004 kwam er nog eens een rit aan. Wie won? Vanzelfsprekend een Belg. Tom Boonen was deze keer aan het feest. We gaan nu dus op zoek naar een opvolger voor Tom. Ik zet mijn geld op een Belg. Angers is overigens best een mooie stad, met schattige vakwerkhuisjes en een prima kathedraal. Uiteraard heeft Angers ook een château, eentje met flinke muren. Daarnaast schijnt Angers een van de bloemrijkste steden van Frankrijk te zijn. Helemaal leuk.

In tegenstelling tot de tweede rit zal het tijdens de derde rit droog zijn. Er is totaal geen kans op neerslag in Angers. Ook zal er totaal geen wind zijn, waaiers hoeven we weer niet te verwachten. Het gaat iets warmer worden dan tijdens de vorige dagen, maar maximaal 22 graden is eigenlijk nog steeds vrij fris voor de tijd van het jaar. Het is een lange rit, dus starten de renners vrij vroeg. Om 11:45 zullen ze aan de start staan in Granville. Tien minuten later is de neutralisatie voorbij en gaat de rit echt beginnen. De aankomst in Angers wordt tussen 17:07 en 17:39 verwacht. Om 14:10 zal de uitzending beginnen, zowel bij de NOS als bij onze Belgische vrienden van Sporza. Nog lekker drie doodsaaie uurtjes koers dus, wat een feest.

Voorspelling

Dit wordt natuurlijk een massasprint. Zeker nadat het peloton zich tijdens rit twee bijna verrekende kan je er donder op zeggen dat de vluchters nu echt binnen schootsafstand worden gehouden. Als je vandaag in de aanval gaat ben je wel tamelijk kansloos bezig. Je kan net zo goed lekker in het peloton blijven zitten. Dit wordt een soort van snipperdag, op de finale na. De finale is nog iets lastiger dan je vooraf zou verwachten. Toch nog wat boobytraps onderweg die het voor het verkeer veiliger moeten maken, maar voor een Tourpeloton toch een stuk gevaarlijker.

De laatste kilometer is ook een verraderlijke, het gaat toch nog redelijk stevig omhoog. Het wordt een massasprint tussen de bekende sprinters, maar timing is nu misschien nog wel belangrijker dan anders. Als je hier te vroeg aangaat val je stil. Wachten is het devies. Er winnen altijd veel Belgen in Angers, maar dat gaat nu een lastig verhaal worden. Of Edward Theuns, de man die praat alsof hij tijdens zijn jeugd iedere dag 25 tikken tegen z'n achterhoofd kreeg, moet ineens hele gekke dingen gaan doen.

1. Cavendish. Hij won de eerste sprint, dus ben je de favoriet voor de volgende sprint. Een Cav in topvorm kan zo'n licht stijgende laatste kilometer met gemak aan en we gaan er maar vanuit dat hij in topvorm is. Zo vaak heeft hij Kittel niet verslagen, dus dan moet hij wel in orde zijn. Komt ook nog door Fougères, waar hij goede herinneringen aan heeft, dus met de motivatie zal het wel goed zitten.

2. Kittel. Viel toch een beetje tegen tijdens de eerste sprint, maar schrijf hem nog niet af. Hij gaat echt nog wel een paar ritten winnen, dat kan bijna niet anders. Is weer enorm sterk dit jaar, dus zo'n wat lastigere laatste kilometer spreekt hem ook wel aan. Met zijn pure kracht kan hij daar wel van genieten. Gaat dichter zijn dan tijdens de eerste rit.

3. Greipel. Heeft na de mislukte eerste sprint nog wel iets goed te maken. Kan ook heel goed omgaan met een finale waar het allemaal een beetje omhoog loopt, maar toch denk ik dat hij wel tekort gaat komen tegen die andere jongens. 

4. Sagan. Heeft weer eens een rit gewonnen en gaat ook zeker een poging doen om deze te winnen. De vorige rit was op zijn lijf geschreven en deze eigenlijk ook wel. Dat het niet volledig vlak is zal in zijn voordeel zijn, maar omdat hij ook weer niet ineens teveel moet gaan winnen zet ik 'm toch wat lager. Het moet wel leuk blijven.

5. Kristoff. Leek echt helemaal nergens op tijdens de eerste rit, dus verwacht ik er nu ook niet heel veel van. Desalniettemin moet hij toch wel bij de eerste vijf kunnen sprinten als hij een beetje goed wordt gebracht. Het is nu ook niet zo vlak als tijdens de eerste rit, wie weet helpt dat.