Olympisch NBC gaat de strijd aan met Netflix

Ook de Amerikaanse zender NBC gaat voor goud op de komende Olympische Spelen. De omroep wil elk onderdeel van elke sport rechtstreeks uitzenden, op tv of online. Om al die olympische onderdelen te zien, zou iemand 250 dagen lang 24 uur per dag moeten kijken. NBC heeft zelfs een speciale tool ontwikkeld om zijn 22 miljoen Amerikaanse abonnees door die enorme stroom aan sport te helpen.

De tool heet X1. Het is een soort zwarte doos. De gebruiker kan de bijbehorende afstandsbediening met de stem bedienen, vergelijkbaar met Siri. Abonnees kunnen zoeken naar specifieke sporten, sporters of landen. Ook krijgen ze een notificatie als een Amerikaan op het punt staat goud te winnen.

"De Olympische Spelen worden individueler, persoonlijker en komen beschikbaar op elk apparaat. Dit is de toekomst van televisie", zegt topman Brian Roberts van moederbedrijf Comcast tegen persbureau Bloomberg.

Het sportaanbod moet voorkomen dat kijkers overstappen naar on-demand-diensten als Netflix en Hulu.

NBC is de belangrijkste koper van de olympische uitzendrechten. De zender heeft in totaal 12 miljard dollar (10,6 miljard euro) betaald om de Spelen tot en met 2032 te mogen tonen. Alleen tijdens de Spelen van Rio levert dat al ruim 1 miljard dollar aan reclame-inkomsten op.

Olympisch NBC gaat de strijd aan met Netflix
Olympisch NBC gaat de strijd aan met Netflix (Foto: BuzzT)