Reclame Code Commissie boos over spotje Popoz

De Reclame Code Commissie is boos op de makers van de film Popoz, die momenteel in de Nederlandse bioscopen te zien is. Producent NL Film en distributeur Dutch FilmWorks hebben een brief ontvangen waarin wordt gevraagd een spotje ervoor niet meer uit te zenden. Hierin spreekt één van de personages de zin uit: "Ik heb in mijn leven al genoeg lullen in mijn reet gehad om te weten wanneer ik genaaid word."

Er wordt geklaagd over het feit dat de commercial "midden op de dag op een open kanaal wordt uitgezonden terwijl mijn kleine kinderen naar de radio luisteren", aldus de Reclame Code Commissie. Popoz is een film gebaseerd op een succesvolle tv-serie van Comedy Central over de politieagenten Ivo (Huub Smit) en Randy (Sergio Hasselbaink) die zich gedragen alsof ze zich in een Amerikaanse politieserie bevinden.

"We hebben gekozen om te adverteren op radiozenders met dezelfde doelgroep als de film", stelt een woordvoerder van NL Film. "Dat zijn geen jonge kinderen, maar we kunnen niet controleren of die wel of niet meeluisteren." Desalniettemin zegt de producent de klacht serieus te nemen.

De Kijkwijzer heeft Popoz gekeurd voor 12 jaar en ouder. Het is niet de eerste maal dat de Reclame Code zich buigt over de campagne van een speelfilm. Een paar jaar geleden klaagde een aantal mensen, onder wie regisseur Johan Nijenhuis en ouderorganisatie Ouders & Co, over de naar hun mening te griezelige posters van de horrorfilm Sint van regisseur Dick Maas. De commissie oordeelde toen dat de posters mochten blijven hangen omdat "de grens van het ontoelaatbare niet wordt overschreden".

Reclame Code Commissie boos over spotje Popoz
Reclame Code Commissie boos over spotje Popoz (Foto: BuzzE)