Containervervoer steeds belangrijker

De overslag van containers in Nederlandse zeehavens is in 2014 met 9 procent gestegen. Het containervervoer maakt een steeds groter deel uit van de zeevaart van en naar Nederland. De totale aan- en afvoer van goederen steeg vorig jaar met 2,3 procent tot 570 miljoen ton. Dat blijkt uit woensdag verschenen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Bijna 20 procent van het over zee vervoerde gewicht gaat in containers. Ongeveer de helft van de scheepslading bestaat nog wel uit natte bulkgoederen, voornamelijk aardolie en aardolieproducten. Droge bulkgoederen, zoals kolen en ertsen, vormen een kwart. Het totaalgewicht van overgeslagen containers is sinds 2000 met bijna 25 procent gegroeid. De overslag van bulkgoederen daalde in deze periode met 2 procent.

De Nederlandse havens hebben sinds 2010 het hoogste tonnage verwerkte goederen van alle landen van de Europese Unie. In 2014 ging het om 570 miljoen ton. Het aandeel van Nederland in de EU-zeevaart groeit gestaag. De afgelopen tien jaar nam het met bijna een kwart toe, tot ruim 15 procent in 2014.

Rotterdam is de grootste containerhaven van Europa. De overslag van containers in Rotterdam steeg in 2014 met 9 procent tot 108 miljoen ton. De afgelopen vijftien jaar werden de havens van Antwerpen en Hamburg groter, maar Rotterdam is nog altijd nummer één, aldus het CBS. Door de aanleg van de Tweede Maasvlakte kunnen ook de allergrootste containerschepen in Rotterdam terecht. In andere Nederlandse havens worden niet of nauwelijks containers afgehandeld.

Containervervoer steeds belangrijker
Containervervoer steeds belangrijker (Foto: ANP)