Bijtanken keert terug in Formule 1

Het bijtanken van de bolides keert vanaf 2017 terug in de Formule 1. Het is een van de uitkomsten van de vergadering van de F1 Strategy Group gisteren. Het moet de sport aantrekkelijker maken, hoewel het bijtanken in 2010 juist afgeschaft werd om de aantrekkelijkheid van de sport te bevorderen.

Ook zullen de auto's vanaf 2017 vijf tot zes seconden per ronde sneller worden door nieuwe aerodynamische regels, bredere banden en een lager gewicht van de auto. Verder worden meer toerentallen toegestaan en moeten de motoren meer lawaai maken. Verder zullen de auto's een meer agressief uiterlijk krijgen.

Voor volgend jaar mogen de teams per race zelf kiezen op welke twee bandencompounds ze een raceweekend zullen gaan rijden. Nu bepaalt Pirelli dat nog, maar in 2016 zullen teams die hun bandenslijtage goed onder controle hebben op zachtere banden kunnen rijden dan teams die meer problemen met het rubber hebben.

Op motorisch vlak zal weinig veranderen aan de 1,6 liter V6-turbomotor, zo heeft de FIA laten weten. Dit betekent dat per race nog steeds maximaal 100 kilogram brandstof mag worden verbruikt en dat de maximale stroomsnelheid van de brandstof nog steeds maximaal 100 kilogram per uur is. Ook een vijfde motor voor het huidige seizoen zit er niet in.

In de komende weken zullen maatregelen uitgewerkt worden die de toekomst van de Formule 1 moeten waarborgen. Een onafhankelijke consultant zal dit in samenspraak met alle teams gaan doen.

Tot slot zal het format van het raceweekend onder de loep worden genomen. Ook zal bekeken worden of het mogelijk is om de start van de race weer zodanig te maken dat een coureur dit zonder hulp van het team moet doen. Nu kan een team nog diverse instellingen wijzigen zodat een coureur meer kans op een betere start heeft.

Alle maatregelen moeten nog goedgekeurd worden door de F1 Commissie en de World Motor Sport Council.