NPO: ledenaantal omroep onbelangrijk

Als het aan Henk Hagoort ligt, worden ledenaantallen minder belangrijk bij de Nederlandse Publieke Omroep. "Wat ons betreft houden we dit jaar de laatste ledentelling ooit", zei NPO-directeur Hagoort donderdagmiddag bij de nieuwjaarsreceptie in Hilversum.

"We bedienen het publiek", lichtte Hagoort toe. "Ook als het gaat om of je erbij hoort of niet." Ledenaantallen bepalen nu onder meer de zendtijd en het budget van een omroep.

"Omroepen moeten het geld niet meer steken in ledenwerving, maar in goede programma's", zei bestuurslid Shula Rijxman. De omroepen moeten nog meer gaan samenwerken als het aan de NPO ligt.

"We zijn één Nederlandse publieke omroep. Onze opdracht is het publiek zo goed mogelijk te bedienen", zei Hagoort. Meer samenwerking wil de NPO gaan realiseren op bijvoorbeeld het gebied van programmarechten en -formats. Als een omroep een programma aan het buitenland verkoopt, moet dat geld van Hagoort en Rijxman voortaan naar een gezamenlijke 'pot', in plaats van naar de verkopende omroep. Met dat budget moeten vervolgens nieuwe programma's gemaakt worden, ongeacht de omroep.

Hoe het bestaansrecht van de omroepen voortaan moet worden vastgesteld, is nog onduidelijk. "Je kan bijvoorbeeld naar de waardering kijken, maar daar moet je met elkaar over nadenken", aldus Hagoort. Als het aan de NPO-directeur ligt, moeten de omroepen gegevens gaan delen.

Hagoort houdt rekening met weerstand van de omroepen. "Elk jaar is een moeilijk jaar", verzuchtte de NPO-baas. "Meer samenwerking is absoluut altijd vruchtbaar voor het bestel."