André Kuipers fotografeert Nederland bij nacht

Nederland • 26-12-2011 @ 13:44 •  Redactie
print 

André Kuipers maakt maandagavond vanuit de ruimte foto's van het in het kerstlicht gehulde Nederland. De foto's van de astronaut moeten leiden tot de eerste wereldwijde kaart van de wereld bij nacht.

Kuipers' werk wordt via internet beschikbaar gesteld en onder meer gebruikt voor het in kaart brengen van de hoeveelheid lichtvervuiling. Ze worden ook ingezet om de nachtelijke activiteit van mensen te bestuderen, en voor onderwijsdoeleinden.

Tijdens het vorige verblijf van de Nederlandse astronaut in de ruimte bleek dat het technisch niet mogelijk was om de aarde bij nacht in hoge resolutie te fotograferen. Kuipers verzocht daarop de Europese ruimtevaartorganisatie ESA of daar iets aan kon veranderen. ESA zag het nut daar wel van in en benaderde afgelopen zomer het Leidse bedrijf Cosine, dat de ruimtecamera Nightpod ontwikkelde.

Kuipers en het International Space Station (ISS) vliegen maandag om 18.11 uur over Nederland. Hij heeft drie minuten de tijd om foto's te maken van de verhoogde helderheid die de Nederlandse avond door kunstlicht krijgt. Omdat er buiten veel kerstverlichting brandt, is Nederland waarschijnlijk lichter dan anders.

Het ISS vliegt met een snelheid van 7 kilometer per seconde door de ruimte. Dat maakt het nemen van scherpe foto's niet eenvoudig, maar met de Nightpod kunnen met een lange belichtingstijd toch haarscherpe foto's worden gemaakt.


André Kuipers fotografeert Nederland bij nacht (Foto: Novum)


Bron: Novum


16291 views / 54 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 54 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Doen we allemaal de buitenverlichting uit om 18.10
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

1. Hij is kosmonaut, geen astronaut.
2. Hij is enkele tientalleren jaren te laat, er bestaan allang wereldkaarten-bij-nacht!
Misschien nog niet in hoge resolutie?
Straatverlichting standaard uitrusten met IR bewegingsensoren zou al veel schelen.
userIcon
Moeten we nu zwaaien ?
userIcon
Waar bestaat het probleem uit.
Wie of wat heeft er last van.
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

1. Hij is kosmonaut, geen astronaut.
2. Hij is enkele tientalleren jaren te laat, er bestaan allang wereldkaarten-bij-nacht!
Lees toch eens goed! IN HOGE RESOLUTIE ...
[Tweetende Geert]: "Is onze nationale ruimteheld soms stiekum lid van Groen Links?"
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:58 schreef wiers het volgende:
Waar bestaat het probleem uit.
Wie of wat heeft er last van.
Er is niet een duidelijk aanwijsbaar probleem wat zoveel betekent dat meer dan de helft van de Fok!kers er last van heeft
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:58 schreef BJorn77 het volgende:
[..]


Lees toch eens goed! IN HOGE RESOLUTIE ...
Mensen die links plaatsen naar letmegooglethatforyou zijn altijd enorme computernoobs. Plus dat ze vaak ook niet kunnen lezen.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

1. Hij is kosmonaut, geen astronaut.
2. Hij is enkele tientalleren jaren te laat, er bestaan allang wereldkaarten-bij-nacht!
http://geology.com/articles/satellite-photo-earth-at-night.shtml

quote:
Hieronder is een beroemde NASA beeld dat vaak wordt genoemd een 'satelliet foto van de aarde' s nachts ". Het is niet echt een "foto". In plaats daarvan is een beeld dat is samengesteld op basis van gegevens van de Defense Meteorological Satellite Program.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:51 schreef RemcoDelft het volgende:

1. Hij is kosmonaut, geen astronaut.
Is André Kuipers in dienst bij de Russische ruimtevaartkliek? Dat was me nog niet bekend. Ik zou zweren dat er ESA op zijn pak stond.
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:01 schreef Henno het volgende:
[..]


Is André Kuipers in dienst bij de Russische ruimtevaartkliek? Dat was me nog niet bekend. Ik zou zweren dat er ESA op zijn pak stond.
lekker boeiend

kosmonaut/astronaut....iedereen weet wat je bedoelt aangezien het de zelfde betekenis heeft
userIcon
Precies, officieel is hij euronaut. Dat is de benaming van de ESA voor ruimtevaarders. (Tenminste, dat was het wel, weet niet of het nu nog zo is)
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:01 schreef Henno het volgende:
Is André Kuipers in dienst bij de Russische ruimtevaartkliek? Dat was me nog niet bekend. Ik zou zweren dat er ESA op zijn pak stond.
De term astronaut is technisch gezien niet correct. Men reist niet naar een ster. Men reist de ruimte in. Vandaar dat kosmonaut een betere term is.

Echter beide termen zijn in het nederlands correct.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:10 schreef rsmits het volgende:
Precies, officieel is hij euronaut. Dat is de benaming van de ESA voor ruimtevaarders. (Tenminste, dat was het wel, weet niet of het nu nog zo is)
Het onderscheid tussen de term kosmonaut en astronaut is sinds het einde van de Koude Oorlog sowieso niet erg interessant meer.
userIcon
quote:
Het ISS vliegt met een snelheid van 7 kilometer per seconde door de ruimte. Dat maakt het nemen van scherpe foto's niet eenvoudig, maar met de Nightpod kunnen met een lange belichtingstijd toch haarscherpe foto's worden gemaakt.
Is belichtingstijd hetzelfde als sluitertijd?

Indien ja hoe kan men dan met een lange sluitertijd toch scherpe foto's maken als iets met 25200 km/u voortbeweegt?

userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:23 schreef vosss het volgende:
[..]


Is belichtingstijd hetzelfde als sluitertijd?

Indien ja hoe kan men dan met een lange sluitertijd toch scherpe foto's maken als iets met 25200 km/u voortbeweegt?

Waarschijnlijk met die Nightpod die de camera gedurende die tijd op het onderwerp gericht houdt.
Het voordeel van het fotograferen vanuit de ruimte is dat je beweging uitermate stabiel is als in één kant op. Zou je een dergelijke stabilisatievorm in de atmosfeer proberen, dan krijg je al last van zelfs de meest minimale vorm van turbulentie.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:49 schreef Pakspul het volgende:
Probleem is duidelijk Engeland, België en Duitsland.
wat dacht je van Amerika met al die kerstverlichting!!!
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:49 schreef Pakspul het volgende:
Probleem is duidelijk Engeland, België en Duitsland.
Nederland en Belgie zijn ook de landen waar mensen dicht op elkaar wonen, dus niet meer dan normaal.
userIcon
Ik vind de term vervuiling een nogal negatieve klank hebben. Is het soms de bedoeling dat wij in het donker gaan zitten? Wat mij betreft staat de hoeveelheid licht onder andere voor de mate waarin een beschaving geevolueerd is.
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:00 schreef Pandarus het volgende:
[..]


Mensen die links plaatsen naar letmegooglethatforyou zijn altijd enorme computernoobs. Plus dat ze vaak ook niet kunnen lezen.
inderdaad, wat is die gast een loser met zijn slimme opmerkingen.. Die letmegooglethatforyou-link laat geen FOTO zien maar verzamelde data van een sataliet..
userIcon
Welke gek noemt mijn met moeite en in barre weersomstandigheden, uiterst smaakvol aangebrachte kerstverlichting "vervuiling"?
Ga verdorie een vredig kerstfeest vieren ipv zo cynisch te gaan zitten zeuren!
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:18 schreef Bule1305 het volgende:
[..]


De term astronaut is technisch gezien niet correct. Men reist niet naar een ster. Men reist de ruimte in. Vandaar dat kosmonaut een betere term is.

Echter beide termen zijn in het nederlands correct.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtevaarder

"Een ruimtevaarder of astronaut is een persoon die in de ruimte is of in de ruimte is geweest. In de praktijk is dat iemand die in een ruimtevaartuig of een vliegtuig door de ruimte reist of gereisd heeft."

"De termen astronaut en kosmonaut worden soms gebruikt om onderscheid te maken tussen ruimtevaarders uit de Verenigde Staten respectievelijk de voormalige Sovjet-Unie en het huidige Rusland. Het Amerikaanse "astronaut" is afgeleid van de Griekse woorden ?????? (astron), "ster" en ?????? (nautes), "zeevaarder". Het Russische "kosmonaut" (?????????; Kosmonavt) is afgeleid van de Griekse woorden ?????? (kosmos), "ruimte" en eveneens ??????. In het Nederlands wordt naast ruimtevaarder vooral astronaut gebruikt."

Of zal hij een taikonaut nu wezen?


userIcon
Nikon forrever.
userIcon
Voor mensen die denken dat ISS zo nu en dan overkomt. Dat is dus niet zo.
Zie deze site voor de overgangen. Wel even de juiste woonplaats in voeren.
http://www.heavens-above.com/

ISS komt namelijk meerdere keren per dag over. En het is niet bijzonder dat hij 18.11 uur overkomt. Wie wil kan het ISS bijna dagelijks zien overkomen.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:55 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Moeten we nu zwaaien ?
Misschien een idee om met je schijnwerper of laserpen in de tuin te gaan staan.
Om ongeveer 18:09(midden Nederland) zie je in het westen een heldere lichtpunt opkomen die zich richting het oosten verplaatst. Drie minuten later zie je hem in het oosten onder de horizon zakken.
Voor Flevolanders is er om 17:01 al een stukje vermaak in near-space in de vorm van Iridium14 die dan met een van zijn spiegels ter grootte van een deur op de zon gericht staat. De satelliet licht dan op 600km hoogte even op tot ongeveer vollemaan-sterkte om direct daarna weer uit het zicht te verdwijnen.

Hopelijk is het vanavond een beetje helder.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:49 schreef Orionman8 het volgende:
Voor mensen die denken dat ISS zo nu en dan overkomt. Dat is dus niet zo.
Zie deze site voor de overgangen. Wel even de juiste woonplaats in voeren.
http://www.heavens-above.com/

ISS komt namelijk meerdere keren per dag over. En het is niet bijzonder dat hij 18.11 uur overkomt. Wie wil kan het ISS bijna dagelijks zien overkomen.
Echt fraai verlichte passes zijn niet zo talrijk door de geringe hoogte waarop het ISS rondcirkelt.
Wie hem overigens om tien over zes mist kan hem nog een keer zien om 19:46, maar dan veel minder fel, maar nog steeds opvallend. Tikkie meer naar het zuiden.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:45 schreef vogelkooi het volgende:
Nikon forrever.
Dat staat nog te bezien. Wat echt 4ever is zijn de in totaal veertien Hasselblad EL/M's die op de maan zijn achtergelaten. Mocht iemand in de gelegenheid zijn ze even op te halen, NASA is nog steeds bijzonder geinteresseerd in een filmmagazijn vol met opnamen dat men destijds vergeten is mee terug te nemen.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:51 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

1. Hij is kosmonaut, geen astronaut.
2. Hij is enkele tientalleren jaren te laat, er bestaan allang wereldkaarten-bij-nacht!
Het kan allebei gebruikt worden. Volgens de ESA kan hij gewoon astronaut genoemd worden, terwijl de vlucht met de Sojoez hem een beetje kosmonaut maakt, maar het maakt in principe geen ruk uit.
In zekere zin heb je natuurlijk gelijk. Hoe ontwikkelder een land is hoe meer licht er is.

Aan de andere kant is het zo dat licht dat de ruimte in straalt verspilde energie is. Je hebt er wel voor betaald, maar je kan het niet nuttig gebruiken.

Bovendien kan lokaal teveel licht op het verkeerde moment vervelend zijn, denk maar aan de lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam. In dat geval kan je wel degelijk spreken van vervuiling.

quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:40 schreef simpeleharry het volgende:
Ik vind de term vervuiling een nogal negatieve klank hebben. Is het soms de bedoeling dat wij in het donker gaan zitten? Wat mij betreft staat de hoeveelheid licht onder andere voor de mate waarin een beschaving geevolueerd is.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 15:24 schreef Drebbelman het volgende:
[..]

Het kan allebei gebruikt worden. Volgens de ESA kan hij gewoon astronaut genoemd worden, terwijl de vlucht met de Sojoez hem een beetje kosmonaut maakt, maar het maakt in principe geen ruk uit.
In een of ander programma werd hem de vraag gesteld wat hij nou was. Kosmonaut of astronaut. Antwoord: ruimtereiziger
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 15:36 schreef Andvari het volgende:
.......denk maar aan de lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam......

[..]
Eh...er gaan dagen voorbij dat ik daar niet aan wil denken
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:58 schreef Ouwesok het volgende:
Wat echt 4ever is zijn de in totaal veertien Hasselblad EL/M's die op de maan zijn achtergelaten. Mocht iemand in de gelegenheid zijn ze even op te halen, NASA is nog steeds bijzonder geinteresseerd in een filmmagazijn vol met opnamen dat men destijds vergeten is mee terug te nemen.
Er zijn er 12 achtergelaten, en geen enkele bevat nog opnames:
http://www.eyescoffee.com/collectcamera/hasselblad500cm/index.php
http://www.petapixel.com/(...)surface-of-the-moon/
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 13:54 schreef ATan het volgende:
Straatverlichting standaard uitrusten met IR bewegingsensoren zou al veel schelen.
yep, want het maken van die sensoren en het er mee uitrusten van al die palen kost gelukkig ook geen grondstoffen enzo.
userIcon
Wat gaaf dat Dré dit gaat doen!..
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:40 schreef simpeleharry het volgende:
Ik vind de term vervuiling een nogal negatieve klank hebben. Is het soms de bedoeling dat wij in het donker gaan zitten? Wat mij betreft staat de hoeveelheid licht onder andere voor de mate waarin een beschaving geevolueerd is.
MEDIAMARKT
MEDIAMARKT
MEDIAMARKT
MEDIAMARKT
MEDIAMARKT
MEDIAMARKT
MEDIAMARKT
Zeer nuttig ja.
Nee, je hoeft niet in het donker te zitten, maar er is zat nutteloze verlichting die we kunnen missen.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 15:36 schreef Andvari het volgende:
In zekere zin heb je natuurlijk gelijk. Hoe ontwikkelder een land is hoe meer licht er is.

Aan de andere kant is het zo dat licht dat de ruimte in straalt verspilde energie is. Je hebt er wel voor betaald, maar je kan het niet nuttig gebruiken.

Bovendien kan lokaal teveel licht op het verkeerde moment vervelend zijn, denk maar aan de lantaarnpaal vlak voor je slaapkamerraam. In dat geval kan je wel degelijk spreken van vervuiling.
Ik kan mij voorstellen dat een lantaarnpaal voor het slaapkamerraam irritant is, echter wil ik in dat geval voorstellen het gordijn te sluiten.


quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 15:51 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Klopt, het is ook negatief bedoeld.

In eerste instantie door (hobby)astronomen die meer en meer moeite hebben om ergens in Nederland nog een donker plekje te vinden om waarnemingen te doen.

Maar ook voor de nachtdieren wiens leven afhangt van het jagen in het donker.

En vooral, dat heb ikzelf een paar maanden geleden ervaren: de straatverlichting viel uit. En dat was heerlijk! Ik heb urenlang buiten gezeten, gewoon genieten van het donker. En niet eens om naar de sterren te kijken, maar gewoon om de rust, de natuurlijke donkerte die het met zich mee bracht.

Op dat moment was de term "lichtvervuiling" precies wat het uitdrukte. Vervuiling.
Vanzelfsprekend is het negatief bedoeld. Het opwekken van energie en dat gebruiken om de straten 's nachts te verlichten wordt in bepaalde kringen als verspilling gezien.

Hoezeer ik iedereen ook zijn/haar hobby's gun, zou ik het vervelend vinden dat vanwege het feit dat iemand naar onbereikbaar verre stipjes wil staren, of omdat een nachtuil zich wil voortplanten in de stad, mijn oma een straat verderop over een stoeptegel struikelt en haar nek breekt omdat het aardedonker is.

Ik zou nog een heel relaas kunnen houden over de relatie tussen criminaliteit en de aanwezigheid van goede verlichting, maar je begrijpt waarschijnlijk mijn punt.

Bottom line: mensen zijn wat mij betreft belangrijker dan dieren of malle hobby's.
userIcon
Betweters op Fok. Ook op 2e kerstdag
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 16:40 schreef TUFKAL het volgende:
Betweters op Fok. Ook op 2e kerstdag
Gelukkig ben jij er altijd nog om ons daarop te wijzen.
userIcon
quote:
Op maandag 26 december 2011 @ 14:23 schreef vosss het volgende:
[..]


Is belichtingstijd hetzelfde als sluitertijd?

Indien ja hoe kan men dan met een lange sluitertijd toch scherpe foto's maken als iets met 25200 km/u voortbeweegt?

Ja, belichtingstijd en sluitertijd zijn het zelfde. Scherpe foto's maken met een lange sluitertijd kan. Als de camera maar goed gefixeerd is op het focuspunt.
userIcon
Toen ik hier net woonde en de gordijnen waren besteld maar nog niet geleverd begreep ik eerst niet waarom snachts alles oranje was.
Enkele kilometers hier vandaan staan kassen, voor rozen, komkommers etc. Onze kippen leggen weinig, de hanen kraaien dag en nacht dus denk dat dit een behoorlijke invloed heeft op dieren. Op planten denk ik ook zelfs wel, als er snachts zoveel licht is.

Ze beginnen nu wel hele gebieden snachts int donker te zetten en dat merk je dan wel snel. Rij je door het veld ist stikdonker zonder lantaarnpalen, ff wennen, maar om de sterren te zien ist alleen maar mooi natuurlijk.