Louis van Gaal meest irritante BN'er in tv-reclame

Louis van Gaal is uitgeroepen tot meest irritante bekende Nederlander in een tv-reclame. Consumentenprogramma Radar kende hem maandag de Loden Leeuw toe voor zijn rol in het spotje van Media Markt. De Loden Leeuw voor de slechtste commercial ging naar Cif.

Radar reikt de prijzen voor storendste reclame en irritantste BN'er jaarlijks uit. De kijkers van het programma brachten de afgelopen weken meer dan 80.000 stemmen uit op vijftien genomineerde reclamespotjes.

Cif eindigde met 24 procent van de stemmen bovenaan. In de reclame vraagt een kind aan een moeder, die in oranje gevangenispak achter een glazen wand zit, wanneer ze eruit komt. Het blijkt dat de vrouw de badkuip schoonmaakt. ''Rolbevestigend'', aldus de kijkers.

Van Gaal kozen de kijkers vanwege zijn ''arrogantie''. Hij vraagt zich in het spotje van Media Markt af of dit bedrijf ''nou zo goedkoop is, of de anderen zo duur''. De trainer van voetbalclub AZ weigerde het beeldje van kunstenaar Peter Zwaan overigens maandag in ontvangst te nemen. Unilever, producent van schoonmaakmiddel Cif, nam de prijs wel aan.

Het is de vijfde keer dat de tegenhanger van de Gouden Loeki, de prijs voor de beste televisiereclame, is uitgereikt. Vorig jaar won Scarlet zowel de prijs voor vervelendste reclame als die voor de vervelendste bekende Nederlander, namelijk Beau van Erven Dorens.

Met dank aan G-lock voor de submit.