Fyra Flauwekul Festijn

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo, Driek Oplopers, Luc van Lier en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep.

Nou ja, beetje jammer: de Fyra tussen Amsterdam en Brussel start met zo’n vijf jaar vertraging. En hij rijdt dan tussen Amsterdam en Brussel slechts ongeveer de helft van het aantal met de overheid afgesproken treinen. En in plaats van ook nog een aantal afgesproken treinen tussen Den Haag, Breda en Antwerpen, rijdt daar helemaal niets. Pech. Het zat een beetje tegen. Kan gebeuren, zeggen we dan. Komt vaker voor. Ik herinner me nog het gedoe rond het nieuwe paspoort dat de heer Van Ekelen zijn politieke kop kostte. Of dat we als land nu al een halve eeuw niet in staat zijn om de problemen op de woningmarkt op te lossen. Best ingewikkeld allemaal. Dus dat de Fyra vele jaren te laat begint met nog niet eens de helft van het met de overheid afgesproken treinaanbod, ach, dat hoort er nu eenmaal een beetje bij. Niets aan de hand, mensen. Gewoon doorlopen mensen.

Maar nu even serieus.

Ik word nogal chagrijnig als ik zie hoe allerlei spindoctors namens het NS-concern de reizigers, de belastingbetaler en de politiek werkelijk de grootst mogelijke onzin op de mouw proberen te spelden. Ik loop even een paar beweringen met u langs.

“De start van zo’n hogesnelheidstrein is erg ingewikkeld en dat kan dus niet vanaf dag 1 perfect verlopen.”

Klopt. Best ingewikkeld. Maar de Fyra rijdt al een jaar heen en weer tussen Amsterdam en Breda. De kinderziektes zouden er toch nu wel uit moeten zijn. Dus de suggestie dat op 9 december met iets nieuws is beginnen, is een regelrechte leugen. Bij een béétje serieus soort trein waren de kinderziekten er wel zo’n beetje uitgehaald, in dat jaar. Maar niet bij de Fyra-V250. Maar wat wil je ook, als het gaat om een trein van een fabriek die al eerder aan de Deense spoorwegen een grote serie treinen verkocht, die alle onbruikbaar aan de kant staan met de meest uiteenlopende, soms levensgevaarlijke, defecten…

“We hebben een unieke hogesnelheidslijn en daarom kunnen we geen lering trekken uit de ervaringen in het buitenland.”

Fout. Heel Europa ligt zo’n beetje vol met hogesnelheidslijnen. Die paar relatief korte lijngedeeltes tussen Schiphol en Rotterdam en Barendrecht en Antwerpen stellen echt niets voor. En dat beveiligingssysteem ERTMS wordt ook al jaren met veel succes gebruikt, zowel binnen als buiten ons land. Het enige bijzondere aan onze HSL is dat er een volstrekt overbodige tunnel in zit, gegraven in de blubbergrond van ons Groene Hart. Maar met die tunnel is -afgezien van zijn totale overbodigheid- niets mis. Die ligt er, verzakt niet en geeft geen storingen.

“Er gaat veel mis door onwennigheid van de Belgische machinisten met het materieel.”

Zoals ik hierboven al schreef, wordt er al een jaar met de Fyra-treinen gereden tussen Amsterdam en Breda. Er is dus alle gelegenheid geweest om die Belgische machinisten voldoende ervaring te laten opdoen met de Fyra, al had er voor de ‘gewone’ binnenlandse trajectgedeelten misschien in sommige gevallen een Nederlandse machinist aanwezig moeten zijn voor een juiste interpretatie van de Nederlandse seinen. Trouwens: een trein met een béétje serieuze techniek raakt natuurlijk niet urenlang onbruikbaar doordat de machinist op een verkeerd knopje drukt, denk ik. En er zijn ook Fyra’s gestrand op het moment dat ze werden bestuurd door een Nederlandse machinist. Maar hoe het ook zij: ik vind het stuitend wanneer het rijdend personeel onbeschaamd de zwarte piet krijgt toebedeeld.

“Er moet worden gereserveerd want staanplaatsen zijn gevaarlijk.”

Inderdaad. Als er een ongeluk gebeurt, dan geldt: hoe hoger de snelheid, hoe harder de klap. Maar andere hogesnelheidsdiensten, zoals die van Amsterdam naar Duitsland, kennen geen reserveringsplicht. Daar mag je dus wel staan in de trein. Overigens, reserveringsplicht verhelpt een gebrek aan zitplaatsen natuurlijk niet. Een gebrek aan zitplaatsen los je op door meer treinen in te zetten. Staatssecretaris Mansveld noemde die ‘gevaarlijke’ staanplaatsen donderdag nog als reden om geen gevolg te geven aan de wens van een Kamermeerderheid om die reserveringsplicht af te schaffen. Een dag later maakte NS HiSpeed bekend, dat er met onmiddellijke ingang goedkope kaartjes verkrijgbaar zijn. Zonder reserveringsplicht. Betekent dat nu, dat vanaf heden de reizigers in de Fyra wél aan levensgevaarlijke omstandigheden mogen worden blootgesteld? En hoe zit het eigenlijk met de binnenlandse treinen? Heeft de NS eigenlijk een vergunning van de Diereninspectie? Want NS Binnenland vervoert reizigers als haringen in een ton.

“De reistijdwinst is mogelijk dankzij de hogesnelheidslijn. Fyra rijdt daarover met 250 kilometer per uur.”

Dat beweert NS HiSpeed in paginagrote advertenties in de dagbladen.  Een leugen. Op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Barendrecht rijdt de Fyra slechts een schamele 160, want een snellere dienstregeling kan daar niet omdat de Fyra’s naar Breda niet met de V250 wordt gereden, maar met opgelapte binnenlandse rijtuigen en gehuurde goederentreinlocomotieven die niet harder dan 160 mogen.

NS HiSpeed is voor mij het toonbeeld van kwalijke communicatie. Je zaakjes schandalig slecht op orde hebben, en dan qua spindoctorij je toevlucht zoeken tot leugens en halve waarheden.

We kennen in ons land de Reclame Code Commissie. Hoog tijd dat er ook een Spindoctors en Woordvoerders Code Commissie komt. Want het is volstrekt onaanvaardbaar dat de burger, de politicus en de bewindspersoon op zo’n grove wijze een rad voor ogen wordt gedraaid.