Ik ga scheiden (2)

Geschreven door Dick (Bornfree) op 23-12-2011 @ 18:00
print 

Deel 1

Er ging een maand voorbij. Het is frappant te zien dat mijn man, een man, zo snel weer aan seks kan denken. Ik moest er in ieder geval niet aan denken. Iedere keer wanneer hij naar mij toe kwam, zag ik dat glas weer naar mijn voorhoofd gaan.

Gezinstherapie.

Zijn therapeute had hem gevraagd of ik een keer mee wilde komen. Niet gaan zou betekenen dat ik er onverschillig voor zou zijn en dat wilde ik absoluut niet zijn. En toch had ik er niet veel zin in. Ik wilde maar één gesprek en alleen met hem, het gesprek wat mij echt gerust zou stellen. Maar dat kwam er maar niet. Ik besloot dan toch maar te gaan.

"Dag Petra."
Ze leek mij wel een warme persoonlijkheid. Ik hoopte dat het gesprek geen dom begin zou krijgen, zo van: 'Je weet waarom we hier zijn?' Nee, dat gelukkig niet.
"Jan heeft aangegeven dat wij het eens moeten hebben over de huidige problemen in jullie huwelijk. Ik ben heel benieuwd wat jullie van elkaar verwachten in jullie relatie. Kun jij eens zeggen wat je van Jan verwacht Petra, met betrekking tot jullie relatie?"
"Jazeker, dat kan ik. Ik verwacht dat hij mij nooit meer slaat. Ik verwacht dat hij een vent is die er is voor zijn kinderen en mij. Ik weet het, het is niet veel, maar dat is wat ik van hem verwacht."
"Okay, Petra. Jan, wat verwacht jij van Petra met betrekking tot jullie relatie?" Jezus, gaat ze nu niet door? Waar is het antwoord? Ik kreeg mijn geest niet stil.

"Ik verwacht dat zij zich gedraagt als een liefdevolle vrouw. De vrouw waarmee ik getrouwd was. De vrouw die graag met mij naar bed ging." Ik besloot maar in te grijpen aangezien de therapeute dit niet deed.
"De vrouw waarmee jij toen getrouwd was, sloeg je niet."
"Petra, het is zaak elkaar te laten uitpraten."
De lul keek mij aan alsof hij zijn eerste punt had gescoord. Ik begon mij al aardig op te winden over dit hele toneelstuk.
"Ben je klaar, Jan?" De dommerd keek naar de therapeute en toen naar mij. Hij dacht hier overwinning na overwinning te behalen. Wat hij eigenlijk deed, is mij steeds verder van zich af drijven.

"Petra, hoe zou Jan aan jouw verwachtingen kunnen voldoen? Wat zou hij absoluut moeten laten?"
Ik had nu al een hekel aan de trut.
"Heeft u goed naar dat voldane gezicht van hem gekeken? Het is een wedstrijd hier voor hem. Hij wil zijn gelijk. Wat hij niet beseft, en eigenlijk nooit heeft beseft, is dat hij in het huwelijk met mij lang geleden al verloren heeft en dat hij hier zichzelf de genadeklap aan het uitdelen is. Wilt u hem dat uitleggen? Naar mij luistert hij al een tijdje niet meer."
We zaten naast elkaar op een klein bankje. Plotseling walgde ik van zijn heup tegen die van mij. Ik probeerde hem niet aan te raken maar dat bankje was voor kabouterparen.

"Petra, we proberen er hier achter te komen hoe jullie weer constructief met elkaar kunnen communiceren. Het is zaak dat je alle beschuldigingen voor je houdt en je alleen richt op herstel van jullie relatie. Als je dat wilt natuurlijk."

"Zou ik hier zitten als ik dit niet wilde? Eens was hij gewoon een goede vent. Maar ergens na ons tweede kind ging het mis. Hij was avonden weg met zijn voetbalmaatjes. Soms kwam hij om vijf uur in de ochtend thuis. Wanneer ik hem dan vroeg waar hij zo laat geweest was, kon ik een grote mond krijgen. Ik had na ons tweede kind last van postnatale depressies. Iets waar ik totaal alleen in stond. O nee, niet beschuldigen, sorry."
"Jan, herken je dit na de geboorte van je tweede kind?"
"Ik merkte dat ze anders was. Ze was gewoon mijn vrouw niet meer, maar een verschrikkelijk chagrijnig mens met nog verschrikkelijkere buien."
"Uhe, beschuldigingen?" zei ik op zijn beschaafdst.
"Nee, Jan beschrijft een situatie uit die tijd en je gaf net zelf al toe dat je een postnatale depressie had."
Ik had het helemaal gehad met deze trut!
"Jan, probeer er geen waardeoordeel aan te hangen. Je vrouw was in deze tijd emotioneel instabiel."
Ja, natuurlijk was ik dat, verschrikkelijke trut. Verdomme! Ik had zin om weg te lopen.

Jan knikte en keek naar buiten. Het was even stil, ze schreef. Ik greep mijn kans.
"Ik had graag..."
Ze onderbrak mij de trut.
"Ik ben even aan het schrijven, Petra. Even rust."
"Niks daarvan, je zegt het maar, ik praat nu of ik ga weg. Ik heb het helemaal gehad hier."
Aan haar gezicht en houding kon ik in ieder geval aflezen dat ze dit niet wilde.
"Okay, ik stop even met schrijven." Ik ging verder en wilde bloed zien.

"Postnatale depressie overkomt je, je vraagt er niet om. Het is niet iets wat je tegen kunt houden. Ik had toen meer dan ooit mijn maatje nodig. Ik miste heel veel in die tijd. Ik wil niet beschuldigen, maar dat maatje had ik niet. Er waren zo veel dagen dat ik niet wilde leven. Soms had ik maar één reden en dat waren mijn kinderen, voor hun ben ik doorgegaan." En toen moest ik huilen, verdomme! Ik had mij nog zo voorgenomen dat niet te doen. Ze gaf mij zakdoekjes, dat was dan wel weer aardig.
"Jan, hoe beleefde jij deze moeilijke tijd van je vrouw?" Jan keek naar buiten, hij zag een groepje vrouwen lopen die gek deden. "Jan?" Probeerde ze nog een keer. Hij schrok wakker uit zijn tijdelijk gecreëerde visioenen.
"O, ja uhe lastig."
"Jan als je liever buiten bent, dan moet je dat doen. We zijn hier bezig jullie tot elkaar te brengen dat is niet alleen een zaak van Petra." Zo de bitch haalde uit, eindelijk!
"Ik begreep niets van haar in die tijd."
"Heb je op het internet bijvoorbeeld opgezocht wat het inhield?" Ik vond haar op dreef komen. Ik keek en luisterde gebiologeerd naar het gesprek en naar de lichaamstaal van Jan. Hij zat in het nauw, en ik genoot er niet van. Ik had eerder medelijden en met dat ik dit voelde, begreep ik dat er niets meer te redden viel.




Lees ook:

» 18/05 Ik ga scheiden 236
» 11/05 Ik ga scheiden 226
» 04/05 Ik ga scheiden 218
» 27/04 Ik ga scheiden 2010


delen | eKudos nujij

3767 views / 19 reacties
Reacties op dit bericht
19  van 19 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Na dit tweede stukje te hebben gelezen weet ik het zeker, jij beantwoord perfect dat stereotype beeld van de vrouw van middelbare leeftijd die gekregen heeft wat ze wilde, kinderen,tijd voor zichzelf om cursussen te volgen en na dat alles zich realiseert dat het niet is wat ze er van verwachte.
Vooral het feit dat hij niet doet wat jij wilt voert kwa smaak de boventoon, je vat dat onder het kopje dat hij wat voor/met zijn gezin moet doen maar daar bedoel je hoofdzakelijk jezelf mee.
De zoete deken van het huwelijk blijkt een laken des doods waarin jij jezelf langzaam hebt weggecijferd en nu pik je het niet meer en wil je dat hij doet wat jij wilt en niet wat hij wil.
Want hij is dat gewoon altijd blijven doen, hij had zijn eigen hobby's die je hem verwijt omdat ze niet met het "gezin" deelbaar waren(lees; jij kon niet mee)
Bovenal is het de schuld van je kerel die je niet genoeg heeft bijgestaan, je postnatale depressie had een kleine vakantie kunnen zijn als hij je maar had geholpen en zo is er nog veel meer zijn schuld.
Het is toch eigenlijk allemaal zijn schuld en niet de jouwe, jou treft geen blaam.

begrijp me goed, ik keur geweld ten sterkste af maar het geweld is een gevolg van en niet de oorzaak.
En dat geweld is doorgaans een teken van onmacht, onmacht naar de vrouw toe die zegt dat ze "wil praten" waarna meestal blijkt dat zij het praten doet en dat praten hoofdzakelijk neer komt op dat hij iets moet doen waar hij eigenlijk helemaal geen zin in heeft want anders had hij het al in de eerste plaats gedaan.
En dus ga je "er over praten" en neemt geen genoegen met "nee", hij moet en zal doen wat jij wil.
Jij hebt er voor gekozen van je gezin je levensdoel te maken en hij moet dat ook doen(vind jij),en alleen al het feit dat hij plezier heeft zonder zijn "gezin" is voor jou al genoeg brandstof of hem te minachten, hoe durft ie.
Je bent daarmee het stereotype zeikwijf waarvoor al die kerels naar de voetbalkantine vluchten om zich daar op woensdag avond te laten vollopen en te flirten met de barslet , een avondje zonder het gezeik van thuis.

Je wilt niet meer en dat is wel duidelijk, je probeert voor het goede fatsoen de uiterlijke verschijning weer te geven van iemand die best wel voor de goede zaak wil vechten maar eigenlijk wil je dat helemaal niet en heb je al lang geleden besloten dat je nog maar 1 ding wilt en dat is dat hij idealer wijs gewoon dood neer valt en geruisloos uit je leven verdwijnt, dat is wat je wilt.
Nou ik kan je 1 ding garanderen; hij zal niet uit zich zelf weggaan.

Doe dan dus voor die ene keer in je leven iets zelf, neem zelf de beslissing en voer zelf die beslissing uit ipv weer hem de regie te geven en te verwachten dat hij gaat mee werken aan zijn eigen ondergang,ga bij hem weg, je haat hem, je veracht hem,je walgt van hem je spuugt op hem, je vind hem dom,ranzig,idioot en stupide, waar wacht je nog op?

Ga dan bij hem weg en ga lekker je eigen leven leiden zonder hem, doe dan eens precies het tegenovergestelde van datgene waarvan je hem beschuldigde toen je zei dat hij geen lef had....

[ Bericht gewijzigd door robber57 op vrijdag 23 december 2011 @ 21:37 ]
userIcon
@ robber

De columnist is een man.
userIcon
Dit is geen column. Dit is een of andere kut dagboekroman
userIcon
Bovenstaande reacties gelezen hebbende, snap ik robber helemaal en ben ik het zelfs voor het grootste gedeelte met hem eens.

Een zeer groot gedeelte van de vrouwen wil trouwen, kinderen krijgen en verzorgd worden. Daar zijn in de afgelopen jaren, onder druk van de media en feministische groepen, een aantal eisen bij gekomen. Eisen die voor een man zeer moeilijk aan zijn te voldoen omdat ze gewoon niet in de aard van het beestje zitten. En dan is hij een lul....

Mannen moeten vrouwen begrijpen, wordt er geroepen. Wanneer gaan vrouwen mannen begrijpen?
Als er iets is en er is over gepraat, vergeet het dan, het is afgewerkt.
Sorry betekend dat hij het niet met opzet gedaan heeft en dat het hem spijt, aanvaard dat dan ook.
De onaangename eigenschap van het telkens weer oprakelen en tot in lengte van jaren exacte uitspraken kunnen herhalen, is er een die uitermate demotiverend werkt. Het geeft alleen maar aan dat het toch nooit goed is, ook al heb je uitgebreid je spijt betuigd.
Mannen kunnen zaken achter zich laten en zullen dat ook doen. Vrouwen zouden daar eens van moeten leren.

En als deze Petra uit de column dan zo graag bij hem weg wil, ga dan, en eis géén alimentatie, als je dan zo graag zelfstandig wil zijn!
Mooi deel 2 Bornfree, ik kijk uit naar deel 3 ;-)
userIcon
Ik ben het helemaal niet met Robber eens en ook niet met Bekijkhet maar!

Mooi Born.
Ik hoop wel dat ze kapt met die eikel en er flink wat alimentatie uit weet te slepen...uhh,voor de investering en de jaren dat ze het vol heeft gehouden.
Eens is de koek op.
ik vind m goed geschreven.
quote:
Op vrijdag 23 december 2011 @ 21:27 schreef robber57 het volgende:
Na dit tweede stukje te hebben gelezen weet ik het zeker, jij beantwoord perfect dat stereotype beeld van de vrouw van middelbare leeftijd die gekregen heeft wat ze wilde, kinderen,tijd voor zichzelf om cursussen te volgen en na dat alles zich realiseert dat het niet is wat ze er van verwachte.
Vooral het feit dat hij niet doet wat jij wilt voert kwa smaak de boventoon, je vat dat onder het kopje dat hij wat voor/met zijn gezin moet doen maar daar bedoel je hoofdzakelijk jezelf mee.
De zoete deken van het huwelijk blijkt een laken des doods waarin jij jezelf langzaam hebt weggecijferd en nu pik je het niet meer en wil je dat hij doet wat jij wilt en niet wat hij wil.
Want hij is dat gewoon altijd blijven doen, hij had zijn eigen hobby's die je hem verwijt omdat ze niet met het "gezin" deelbaar waren(lees; jij kon niet mee)
Bovenal is het de schuld van je kerel die je niet genoeg heeft bijgestaan, je postnatale depressie had een kleine vakantie kunnen zijn als hij je maar had geholpen en zo is er nog veel meer zijn schuld.
Het is toch eigenlijk allemaal zijn schuld en niet de jouwe, jou treft geen blaam.

begrijp me goed, ik keur geweld ten sterkste af maar het geweld is een gevolg van en niet de oorzaak.
En dat geweld is doorgaans een teken van onmacht, onmacht naar de vrouw toe die zegt dat ze "wil praten" waarna meestal blijkt dat zij het praten doet en dat praten hoofdzakelijk neer komt op dat hij iets moet doen waar hij eigenlijk helemaal geen zin in heeft want anders had hij het al in de eerste plaats gedaan.
En dus ga je "er over praten" en neemt geen genoegen met "nee", hij moet en zal doen wat jij wil.
Jij hebt er voor gekozen van je gezin je levensdoel te maken en hij moet dat ook doen(vind jij),en alleen al het feit dat hij plezier heeft zonder zijn "gezin" is voor jou al genoeg brandstof of hem te minachten, hoe durft ie.
Je bent daarmee het stereotype zeikwijf waarvoor al die kerels naar de voetbalkantine vluchten om zich daar op woensdag avond te laten vollopen en te flirten met de barslet , een avondje zonder het gezeik van thuis.

Je wilt niet meer en dat is wel duidelijk, je probeert voor het goede fatsoen de uiterlijke verschijning weer te geven van iemand die best wel voor de goede zaak wil vechten maar eigenlijk wil je dat helemaal niet en heb je al lang geleden besloten dat je nog maar 1 ding wilt en dat is dat hij idealer wijs gewoon dood neer valt en geruisloos uit je leven verdwijnt, dat is wat je wilt.
Nou ik kan je 1 ding garanderen; hij zal niet uit zich zelf weggaan.

Doe dan dus voor die ene keer in je leven iets zelf, neem zelf de beslissing en voer zelf die beslissing uit ipv weer hem de regie te geven en te verwachten dat hij gaat mee werken aan zijn eigen ondergang,ga bij hem weg, je haat hem, je veracht hem,je walgt van hem je spuugt op hem, je vind hem dom,ranzig,idioot en stupide, waar wacht je nog op?

Ga dan bij hem weg en ga lekker je eigen leven leiden zonder hem, doe dan eens precies het tegenovergestelde van datgene waarvan je hem beschuldigde toen je zei dat hij geen lef had....
Jij bent niet helemaal lekker in je bovenkamer of wel?
userIcon
quote:
Op zaterdag 24 december 2011 @ 16:05 schreef sunxxx het volgende:
Ik ben het helemaal niet met Robber eens en ook niet met Bekijkhet maar!

Mooi Born.
Ik hoop wel dat ze kapt met die eikel en er flink wat alimentatie uit weet te slepen...uhh,voor de investering en de jaren dat ze het vol heeft gehouden.
Eens is de koek op.
Welke investering?
man Bornfree (Redactie Frontpage) 24-12-2011 @ 20:46 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 24 december 2011 @ 16:50 schreef BekiekUtMoar het volgende:
[..]
Welke investering?
Vrouwen steken vaak meer energie in een relatie dan mannen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 24 december 2011 @ 20:46 schreef Bornfree het volgende:
[..]

Vrouwen steken vaak meer energie in een relatie dan mannen.
En wat ben je als als vrouw geld wilt voor deze energie? Juist...
man Bornfree (Redactie Frontpage) 24-12-2011 @ 23:51 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 24 december 2011 @ 21:52 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
En wat ben je als als vrouw geld wilt voor deze energie? Juist...
Zeg jij het maar.
En die postnatale depressie, is daar overheen gelezen? Zoals er indertijd volkomen overheen gewalst werd?
userIcon
quote:
Op zaterdag 24 december 2011 @ 20:46 schreef Bornfree het volgende:
[..]

Vrouwen steken vaak meer energie in een relatie dan mannen.
Huh? Verklaar je nader!
man Bornfree (Redactie Frontpage) 25-12-2011 @ 08:23 fotoboek homepage
userIcon
Mijn mening is dat vrouwen, met name in relatieproblemen, creatiever zijn met oplossing. Al dan niet ingegeven door een 'oerschuld' met als katalysator hun kinderen. Het lijkt wel eens dat via een scheiding pas echt duidelijk wie er echt verantwoordelijk is voor de kinderen. Ook al geholpen door de wet, m.a.w. geholpen door de samenleving.
Mijn man zei altijd, achter een sterke man, staat een sterke vrouw, als de een verzwakt neemd de ander het over, helaas liet deze man zijn vrouw stikken in haar depressie, en zoiets gebeurd je gewoon, vooral als die hormonen op de loop gaan, en als zo'n man wegvlucht word zoiets alleen maar erger.

En als vrouw hoop je gewoon dat het beter word, dat je een reaktie krijgt, dat de ander het eens in gaat zien, en soms gebeurd dat niet, mijn ex wou ook niet inzien dat als je een relatie hebt dat je een team bent in voor en tegenspoed, heb hem eruit geknikkert.
Mijn man toen die ziek was, was juist super blij dat er iemand was op wie die altijd kon rekenen, en ik begrijp dat Petra dit niet kon, bij haar man dan, nou dan eens is de maat vol, dan kun je beter een einde aan je relatie maken, sommige mensen zowel mannen als vrouwen zijn niet voor elkaar gemaakt of zijn niet voor het gezinsleven gemaakt.

En ja dan mag die gaan betalen, ook hij heeft twee kinderen verwekt en ook die moeten onderhouden worden, en betalen voor de vrouw, hij wil toch wel dat zijn kinderen veilig thuis komen en dat hun moeder er is, heel veel vaders snappen dat niet, die denken dat moeders dat vragen om hun te pesten.
userIcon
quote:
Op zaterdag 24 december 2011 @ 21:52 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
En wat ben je als als vrouw geld wilt voor deze energie? Juist...
Ja,vertel,ik ben ook wel nieuwsgierig wat zij dan is.
Geen idee...toch een werkende vrouw misschien???...die de hele boel in het gezin op rolletjes laat lopen en eigenlijk zwaar onderbetaald wordt omdat al dat geld wat mannetje verdiend aan het huishouden en rekeningen op gaat?
man Bornfree (Redactie Frontpage) 28-12-2011 @ 15:32 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 28 december 2011 @ 10:56 schreef sunxxx het volgende:
[..]

Ja,vertel,ik ben ook wel nieuwsgierig wat zij dan is.
Geen idee...toch een werkende vrouw misschien???...die de hele boel in het gezin op rolletjes laat lopen en eigenlijk zwaar onderbetaald wordt omdat al dat geld wat mannetje verdiend aan het huishouden en rekeningen op gaat?
Ha ha ha die is goed. Definitie 'werkende vrouw'. We hebben het zelden over de 'werkende man' binnen het gezin. De man werkt, punt. De vrouw verzorgd de kinderen en is in grote lijnen verantwoordelijk voor het huishouden. De 'werkende vrouw' is de vrouw die het bovenstaande allemaal doet en nog een betaalde baan heeft ook.
De vrouwen die ik ken gaan anders om met relaties dan hun mannelijke evenknie. Daaruit zou ik niet willen of zelfs kunnen concluderen dat een vrouw meer energie steekt in een relatie. Alhoewel er wel voorbeelden zijn van vrouwen die meer energie steken in een relatie dan hun (ex-)man/vriend.

Ik ken echter ook voorbeelden van mannen die meer energie steken in hun relatie en meer of evenveel tijd doorbrengen met de kinderen.

Mooi moralistisch geschreven verhaal. Helaas met een nasmaak van stereotypes uit de vorige eeuw.
19  van 19 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 18/05 Ik ga scheiden 236
» 11/05 Ik ga scheiden 226
» 04/05 Ik ga scheiden 218
» 27/04 Ik ga scheiden 2010


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden