Canon: De Haven van Rotterdam

Een verstedelijkt land en een handelsknooppunt aan de monding van Rijn, Schelde en Maas.
Nederland is een land met veel mensen op elkaar, we zijn één van de meest dichtbevolkte landen ter wereld. De meeste Nederlanders wonen in een stad, wat niet zo heel erg vreemd is omdat er relatief veel steden zijn voor een klein land, en dan met name in de Randstad. Dat is niet altijd zo geweest maar al wel een behoorlijke tijd. Zo rond 1100 begint er een verstedelijking te ontstaan rond de handelsgebieden in Vlaanderen en Brabant en vanaf 1500 begint dit ook in het noorden van Nederland. Holland en Zeeland komen 100 jaar erna in opmars, niet alleen voor Nederland, maar voor heel Europa! De onderwerpen binnen dit thema zijn; De Hanze, De grachtengordel en Haven van Rotterdam. Vandaag behandelen we de Haven van Rotterdam.

Haven van Rotterdam (vanaf ca. 1880)
De Haven van Rotterdam is één van de belangrijkste en grootste havens ter wereld. De haven heeft zo groot kunnen worden omdat Rotterdam in de delta van grote Europese rivieren ligt en aan de Noordzee. Dit maakt Rotterdam de belangrijkste haven van Europa.
Na de Tweede Wereldoorlog was het herstel van de haven dan ook enorm belangrijk, het zorgde niet alleen voor economische groei in Nederland, maar zorgde ervoor dat heel Europa goederen kon krijgen. De haven was zwaar beschadigd door bombardementen van de Duitsers, bijna de helft was met de grond gelijkgemaakt. Ironisch genoeg was de haven nodig voor handel met Duitsland en de wederopbouw van Nederland. Het bleef niet bij opbouwen, de haven werd ook uitgebreid in de jaren 50. De Eemshaven en de Botlek kwamen erbij.
Rotterdam is pas sinds kort de belangrijkste havenstad van Nederland. Rond het jaar 1250 werd in de monding van het riviertje de Rotte een dam gelegd, vandaar de naam. Bij deze am werden goederen met de hand overgeladen van de zee naar het riviertje. In de zestiende eeuw werd Rotterdam een belangrijke vissershaven. Rotterdam profiteerde niet van de Kolonialisering omdat het te moeilijk bereikbaar was.


Toen de industie tot bloei kwam veranderde de positie van Rotterdam. Rotterdam werd beter bereikbaar en de handel met het Duitse Ruhrgebied werd belangrijker en laat dat gebied nu net wel makkelijk bereikbaar zijn vanuit Rotterdam.
Pieter Caland veranderde het een en ander aan de haven. De duinen bij Hoek van Holland werde doorgestoken en er kwam een nieuwe verbinding naar de haven, de Nieuwe Waterweg. Ook kwamen er vernieuwingen in de haven zodat alles efficiënter ging. Met de aanleg van de Europoort en de Maasvlakte werd de haven enkel groter en groter. Zelfs nu is het nog aan het groeien, maar waar naar toe en hoe is nog maar de vraag in verband met kosten, milieu en plaats.