Campagnekosten

Campagne voeren is niet goedkoop, dat hadden we al begrepen van Geert Wilders, die door zijn zware beveiliging, problemen kreeg om zijn campagne te financiëren, maar aan welke bedragen moet je nu eigenlijk denken bij een campagne voor de verkiezingen van de Tweede Kamer.

De momenteel grootste partij, het CDA, en de PvdA willen in ieder geval méér dan één miljoen euro uitgeven. De VVD doet het wat rustiger aan met ruim 750.000 euro. Behoorlijk wat geld dus, maar waar wordt dat nou voornamelijk aan uitgegeven.

Bij het uitgeven van geld in een campagne met je vooral denken aan het internet waar elke partij een geweldige uiteenzetting van standpunten, nieuws en andere stemstimulerende middelen op zet. De verkiezingsmanifestaties waarbij grote zalen worden afgehuurd, hapjes en drankjes worden verzorgd en BN'ers worden uitgenodigd. Verder kost media-inkoop erg veel geld, en dan moet je vooral denken aan het kopen van zendtijd en de kosten die gemaakt worden tijdens het maken van radio- en televisiespotjes. En als laatste zijn er natuurlijk nog de aanplakbiljetten, affiches, folders, snoepjes, pennen, sjaals, hoedjes, jassen en ander promotiemateriaal. Al dit geld komt uit de kas, die de leden spekken met hun contributies en er is ook nog eens de overheidssubsidie.
Nieuwkomers hebben het vaak wat moeilijker. Zij ontvangen nog geen overheidssubsidie, hebben vaak nog een gering aantal leden en kunnen dus minder publiciteit kopen. Daarom komen de partijen van bekende Nederlanders en de partijen met extreme standpunten sneller in het nieuws dan de tamme partijen die er al genoeg zijn.
Verkiezingen zijn in ieder geval big bussiness.