Operation Flashpoint 2 evenement

In de zomervakantie is mijn OV niet geldig dus ben ik wat minder geneigd om naar pers-events te gaan, zeker als ze me bijna dertig euro aan treinkaartjes kosten. Dat we voor het pers-event van Operation Flashpoint 2: Dragon Rising iets gingen doen dat in Nederland verboden was zorgde ervoor dat ik er toch wat geld voor reserveerde en op weg ging naar Antwerpen, ook al moest ik om 7 uur ’s ochtends al de tram hebben.


Antwerpen waren we echter al heel snel weer uit, met een busje werden we opgehaald vanaf station Berchem en naar ‘Fort Knox’ in Koningshooikt gebracht. Dit fort maakt deel uit van de verdedigingsring om Antwerpen die in de eerste helft van de vorige eeuw is aangelegd. Het fort wordt echter allang niet meer als verdedigingsobject gebruikt, maar heeft een nieuwe bestemming gekregen als onder meer een Airsoft-locatie. Voordat we ons daaraan waagden, was het echter eerst tijd voor de presentatie van het spel door developer Sion Lenton. Hij liet een trailer van de nieuwe hard-mode zien, wat niets verschilt qua sterkte van de AI, maar vooral veel hulpmiddelen zoals een kompas en HUD weglaat. Na een demonstratie van een aantal levels in het spel was het tijd voor de lunch. Deze lunch was er een van het type erg goed verzorgd met veel kleine luxe broodjes. Deze stevige lunch was ook wel nodig gezien de activiteit die daarna ging beginnen: Airsoft. Ik moet bekennen, ik had tot deze dag nog nooit van airsoft gehoord. Mijn kennis over schietspelletjes in het bos hield wel op bij paintball, maar zo raar is dat ook niet als je je bedenkt dat Airsoft in Nederland verboden is. Airsoft is schieten met replica’s van echte wapens met kleine gekleurde balletjes. In tegenstelling tot paintball laten deze balletjes geen verf of blauwe plekken achter, hooguit wat putjes in je huid als je van te dichtbij geraakt wordt.


Voor het spel kregen we eerst speciale legerpakjes. Iedereen mocht hierbij kiezen tussen een veiligheidsbril en een beschermend masker, maar na het verhaal dat het weekend ervoor iemand zijn tand kapot was geschoten tijdens het spelletje waren het aantal bikkels dat een bril opzette op één hand te tellen. Ondergetekende hoorde uiteraard bij de watjes.

Omdat het event voor zowel Belgen als Nederlanders was opgezet en beide in ongeveer gelijke getale aanwezig waren was het snel bepaald dat het Nederland (als de V.S.) tegen België (China) zou worden. Nederland kreeg als bonus ook nog developer Codemasters erbij, waarvan vooral tactisch veel werd verwacht. Helaas bleek voor hem het vooroordeel over gamers te kloppen: hij had al een aantal jaar niet meer gesport en ik heb nog nooit iemand zo erg zien zweten Tactisch viel het helaas ook een beetje tegen. Voor de eerste missie moesten we een vijandelijke bunker opblazen en kregen wij de bom mee. Het terrein bestond uit de tunnels binnen het fort en heuvelachtig terrein met gras, bomen en struiken daar boven op. De vijandelijke bunker lag ongeveer halverwege het terrein. We hebben ruim een uur op Belgen geschoten terwijl niemand meer wist waar de bom was en deze voor mij pas weer opdook toen een nieuwe bomdrager hier weer mee aan kwam lopen naar het beginpunt... We kenden het terrein nog niet zo goed, laten we het daar maar op houden. 1-0 voor België.