De grote games canon - deel 5

<\/center>

Commander Keen, Wolfenstein, Doom, Quake, technische innovatie. id Software in een notedop, een legendarische developer die naast een compleet genre populair te hebben gemaakt vooral op technisch gebied de games vooruit hebben geholpen.

id Software is opgericht in 1991 door programmeurs John Carmack en John \\\"I\\\'ll make you my bitch\\\" Romero, spelontwerper Tom Hall en artiest Adrian Carmack. Dit gezelschap kwam elkaar tegen in de kantoren van Softdisk waar zij allemaal voor andere projecten werkten en in het geheim aan de slag gingen met hun eigen PC-port van Super Mario Brothers 3. Nintendo wilde deze echter niet uitgeven maar gelukkig was het geheime project opgevallen bij Scott Miller van Apogee. Het team begon hierna aan hun eerste echte game, welke Commander Keen zou worden. Commander Keen zou als shareware verspreid worden door Apogee. Enkele maanden later was de geboorte van id Software een feit.


Commander Keen<\/center>

Met de introductie van Wolfenstein 3D zorgde id voor een ware revolutie op het gebied van games. Wolfenstein 3D, met later Doom, zorgde voor de geboorte van een nieuw genre in de gameswereld: de first-person shooter. Er waren al enkele andere games die vanuit een eerste-persoons perspectief werkten, maar geen enkele andere game was zo goed uitgewerkt als Doom was. De game heeft talloze spinoffs gehad en is wegens de overtuigende ervaring onderwerp geweest van grote discussie over de relatie geweld en games. Met de komst van Quake kwam id niet alleen met de volgende stap in grafische kwaliteit maar ook met een nieuwe manier van spelen van games die nu standaard is voor driedimensionale games: de mouselook. Later heeft id nog meer revoluties geleid, met Quake 3 kwam een game die zich alleen richtte op online multiplayer, en met Doom 3 kwam een game die zich richtte op realistische belichting.

Al vanaf het begin is id Software een bedrijf geweest dat gefundeerd is op technologie. Zonder John Carmacks efficiente manier om snelle side-scrolling graphics weer te geven was Commander Keen nooit een feit geweest, net zo min als Wolfenstein dit was geweest zonder de pseudo-3D engine. Niet alleen op het gebied van graphics heeft id echter de toon gezet, ook op het gebied van multiplayer. Doom was een van de eerste games die veel succes oogstte met zijn netwerkimplementatie, Quake kreeg uiteindelijk een efficiënte netcode die ook perfect te gebruiken was om over internet met elkaar te spelen.


Doom<\/center>

Tegenwoordig maakt id nog steeds voornamelijk shooters, al zijn er laatst games voor de mobiele telefoon en de Nintendo DS ontwikkeld door de studio. De eerstvolgende stap voor id is het populair maken van de MegaTexture, een manier om een gigantisch grote en gedetailleerde texture te gebruiken in een game waardoor het realisme van met name ondergronden moet toenemen.