Death Stranding: Director's Cut

Veel exclusive games voor PlayStation 4 krijgen een next-gen upgrade, daarom is het niet eens raar te noemen dat het relatief recent uitgebrachte Death Stranding nu een Director’s Cut krijgt. De naam is wat ongelukkig gekozen: nu lijkt het alsof er dingen uit het origineel zijn gehaald en nu erbij gepropt zijn. Maar Death Stranding: Director’s Cut voegt juist heel veel nieuwe dingen toe.

Allereerst wordt er grafisch een keuze gegeven: wil je spelen in performance mode met upscaled 4K met 60fps of fidelity mode met een native 4K modus en een lagere framerate. Nu is de game niet bizar snel, dus dan wil ik ook grafisch verwend worden in daadwerkelijke 4K met HDR. Vreemd genoeg is er ook een widescreen modus, maar zolang de PlayStation 5 deze niet ondersteunt hebben we daar natuurlijk niets aan. Dit riekt naar een uiteindelijke pc-release, of misschien dat Sony de schermen toch eens gaat ondersteunen.

Death Stranding Director's Cut (Foto: Sony)

Death Stranding Director’s Cut ondersteunt wel de 3D-audio van PlayStation 5 en dat maakt een wereld van verschil. Je hoort waar de BT’s zijn, en de eenzaamheid komt door het geluid nog eens nog gedetailleerder over. Daarnaast is er nieuwe muziek toegevoegd, van onder andere Midge Ure en andere bekende artiesten. Al zullen de jongere gamers vast denken, wie? De adaptive triggers en haptics van de PS5-controller worden ook gebruikt, dus als je je balans verliest gaat de juiste kant trillen naargelang je balans is, en als je eens van een berg afglijdt dan zie, hoor en voel je dat ook nog eens. Natuurlijk zijn de laadtijden lekker kort, altijd een pluspunt.

Tot zover de technische updates, in het spel zelf is er ook van alles toegevoegd. Sowieso word je gewezen op een nieuwe missie, waarin er in een nieuw gebied en gebouw veel meer aan combat te doen is. Voordat je de missie begint word je ook gewaarschuwd dat een nieuw wapen wordt aangeraden, zodat je er niet als newbie zonder wapen aan gaat beginnen. Al zullen er vast mensen zijn die dat gaan proberen. Die nieuwe missies doen me veel aan Metal Gear Solid denken, niet raar gezien Kojima vast goede herinneringen heeft aan die franchise.

Death Stranding Director's Cut (Foto: Sony)

Om te oefenen met wapens is er een AR-testomgeving in de game om te kijken hoe goed je kunt mikken in een veilige omgeving zonder lastig te worden gevallen door echte BT’s of de Mules. Bosses kun je opnieuw spelen door in je eigen kamer naar de figurines te kijken en daar een bossbattle te selecteren. Dus geen gekloot met oude savefiles, gewoon zo vaak oefenen als je wil, want er is ook de eerder pc-only moeilijkheidsgraad ‘very hard’ is nu op PlayStation aanwezig.

Nieuwe gadgets en wapens zijn er ook in Death Stranding Director’s Cut te vinden. Vooral de nieuwe transporthulpjes zijn een welkome toevoeging. Er is een cargo-katapult om je pakketjes veel sneller ergens te krijgen, maar wil je ze bij je houden, dan is er de Buddy Bot. Deze robot draagt graag pakketjes, zodat je en meer verloren cargo kunt oppikken of als je lui bent, op kunt gaan zitten, zodat je zelf ook vervoerd wordt. Je krijgt wel een mindere score en likes als je gebruikmaakt van deze mogelijkheid, maar als je verder in het spel bent maakt die score al minder uit, zeker als je de hoogste scores op de meeste distributiecentra al hebt.

Death Stranding Director's Cut (Foto: Sony)

Wil je zelf lopen dan zijn er thrusters aan je pak te krijgen zodat je verder makkelijker kunt klimmen en vooral zachter neer kan komen als je eens van hoogte afdaalt. Voor je voertuig zijn er ook springplanken te bouwen in plaats van een brug. Een brug kan maar zo groot zijn, door de springplank kun je met motor over nog bredere kloven springen. De nieuwe gadgets maken het je dus makkelijker om gebieden te doorkruisen.

Een verrassende toevoeging in Death Stranding Director’s Cut is dat je kunt racen tegen hologrammen op een racecircuit met de naam Fragile Circuit. Geen vervelend terrein, alleen bochten die je tegenhouden om vol gas te blijven geven. Er is een klein en een groot circuit en je kunt met verschillende bekende en nieuwe voertuigen racen. Vooral de roadster is een monster, maar op het normale terrein zou deze zo stuk gaan.

Death Stranding Director’s Cut is niet even een port richting PlayStation 5. Je krijgt verbeterde graphics, 3D audio support, lipsync, dual sense support, maar ook nieuwe content in de vorm van nieuwe achtergrondmuziek, gadgets, voertuigen, verhaal, opdrachten, wapens, muziek, racemodus, herspeelbare boss battles en nog veel meer wat ik niet wil spoileren. Als nieuwe speler wordt het begin ook wat duidelijker gemaakt met nieuwe tips en zo, zodat je niet compleet clueless bent wat je moet gaan doen. Mocht je de basisgame hebben dan kun je deze voor waarschijnlijk tien dollar (=euro-regel) upgraden, al is de UK weer verrassend genoeg goedkoper met 5 pond en dan krijg je de Digital Deluxe Edition. Even afwachten dus wat de prijs gaat worden.

Exclusief voor PlayStation 5