Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II kreeg nog voor het uit was al een hoop commotie om microtransacties, lootboxes en het progressiesysteem. Heroes vrijspelen en loot boxes met daarin random verbeteringen zodat je met wat geluk wel beter werd, of met wat pech weinig upgrades kreeg. Het progressiesysteem kon dan ook rekenen op heel veel haat op het internet en de game werd dan ook vrij rap gezien als “ver van weg blijven”. We zijn nu een ruime twee jaar later en Electronic Arts en EA DICE ondersteunen Star Wars Battlefront II nog steeds. Er is een hoop veranderd waardoor de community nog steeds bestaat en een stuk meer tevreden is.
De singleplayer kreeg vooral als klacht dat deze te kort was. Om dat wat te verzachten hebben de makers een epiloog aan het verhaal van Star Wars Battlefront II toegevoegd. De epiloog, Resurrection genaamd, levert zo’n twee uur extra speeltijd op, maar voor de rest is er niets veranderd. Het blijft nog steeds wat aan de korte kant, zo’n zeven uur, maar het komt in ieder geval in de buurt van een ‘normalere’ singleplayerduur.
De multiplayer van Star Wars Battlefront II is wel heel andere content geworden. De makers hebben geluisterd naar de vele klachten. In plaats van te denken: “gaan we doen in een eventuele deel 3”, zijn ze de uitdaging toch aangegaan. Allereerst zijn alle personages speelbaar. Meteen. Dus nee, je hoeft ze niet te unlocken of te kopen met microtransacties, ze zijn allemaal meteen te kiezen.
De star cards in de zijn veranderd van random loot naar kaarten die je langzamerhand vrijspeelt als je een bepaald level bij een personage behaalt. De kaarten zijn ook niet zo bizar gamebrekend meer. Het zijn vooral passieve upgrades zoals meer damage met lightsabers of bijvoorbeeld bonussen als Quick Shock. Die laatste zorgt ervoor dat wanneer je een shocktrap plaatst en deze binnen vijf seconde al afgaat, de explosie groter wordt en de shock langer duurt. Deze perks zorgen er dus voor dat je jouw speelstijl versterkt. Hoe meer je je bij die stijl blijft, hoe meer de kaart upgrade. Je wordt dus beloond voor je speelstijl in plaats van beloond door mazzel met een random lootbox.
Er zijn nog wel kaarten die bugged zijn. Zo heeft Boba Fett de concussion rocket als wapen. Deze kun je de perk Blaster Disabler geven met een kaart. Wat het zou moeten doen: iedereen die geraakt wordt door de impact kan zijn blaster even niet gebruiken. Probleem: dit effect werkt alleen als je iemand echt raakt, of heel dicht in de radius staat. Dus er wordt nog niet goed gekeken naar radius van de impact. Nu is er nog een perk waar Boba Fett niets aan heeft: de Acute Concussion. Als je normal iemand met die concussion rocket raakt zijn ze even gedesoriënteerd. De perk die ermee gekoppeld kan worden zorgt er voor dat die tijd met twee seconde verlengd wordt. Maar de tegenstander staat misschien nog wel even in de gedesoriënteerde animatie, maar kan de laatste twee seconde gewoon alles weer zien. Kortom, de concussion rocket en zijn perks zien niet veel gameplay, want de speler ziet weer veel te snel.
Het is niet dat de makers van Star Wars Battlefront II hun neus leeg aan het eten zijn, want er is enorm veel gratis content toegevoegd. Personages, nieuwe mappen, nieuwe multiplayermodi en nieuwe ruimteschepen voor de modi die ruimtegevechten bevatten. En dan zijn er nog een berg aan skins. De hele game voelt daardoor completer aan, uit elke film is er wel gehaald om te gebruiken in de game.
De multiplayer van Star Wars Battlefront II heeft door al die content wel een probleem: sommige modi zijn redelijk uitgestorven omdat ze domweg niet populair zijn. Als je net zoals ik weer na al die tijd binnenkomt wil je alles wel eens proberen, maar dat is wel lastig. Er zijn ook erg veel modi om uit te kiezen. Het probleem is dat nieuwere modi zoals Capital Supremacy en het bij launch al aanwezige Galactic Assault veel langer duren, dus even een snel potje zoals in de modus Blast zit er niet in. Maakt het je allemaal niets uit en wil je gewoon niet wachten dan kies je voor Quick Play en dan word je in de eerste de beste spelmodus gezet waar ze mensen zoeken. Hopelijk heb je dan wel variatie, en niet vier keer achter elkaar dezelfde spelmodus.
Capital Supremacy is een nieuwere modus die afgelopen jaar is toegevoegd. Net zoals Galactic Assault speel je met twee teams van ieder 20 spelers op een map. Daar zijn control points te veroveren en te verdedigen. In de eerste fase verdien je daar versterkingen bestuurd door AI mee. Het winnende team van die fase mag aan boord van het vijandelijke schip in de lucht om die te veroveren door verschillende doelen te halen, zoals het saboteren van de deurbediening zodat jouw team verder het schip in kan. Het verdedigende team wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen uitschakelen, zodat de takeover mislukt. Als het schip niet veroverd wordt, dan begint het hele riedeltje weer opnieuw. Een potje van een half uur is echt geen uitzondering, dus ga er wel even voor zitten.
Capital Supremacy voelt iets kleinschaliger dan Galactic Assault, ondanks het aantal spelers, maar het is wel erg tof om van land naar een ruimteschip te gaan om daar hele andere doelen te hebben. Voor mensen die het niet meer weten: In het oude Galactic Assault is het een grote oorlog op het land en in de lucht. Veel vlieg- en voertuigen en gewone soldaten en natuurlijk de helden (en schurken) als iemand de verdiende battle points gebruikt. Deze modus geeft nog steeds dat epische oorlogsgevoel, en is nog steeds populair onder spelers. Maar ook hier weer: een half uur spelen is geen uitzondering.
De oorspronkelijke microtransacties zijn nu wel uit Star Wars Battlefront II verdwenen. Er is ondertussen een Celebration Edition uitgekomen waar alle vrij te spelen cosmetische bende meteen unlocked is, maar daarmee heb je geen voordeel ten opzichte van andere spelers. Door die nieuwe editie is het ook weer wat drukker op de servers, maar de vraag is hoeveel spelers voor lange tijd blijven plakken.
Star Wars Battlefront II is in die twee jaar flink veranderd en gelukkig is dat positief. Daarom hebben we de game nog eens gereviewd en is het cijfer van een 6.5 naar een 8.5 gegaan. Veel meer content, niet alles achter een paywall of in lootboxes, en het progressie-systeem zorgt er voor dat een speelstijl echt wordt ondersteund. Natuurlijk is niet alles opgelost en er zijn weer andere problemen, maar die zijn niet zo drastisch als bij launch. Er zijn perks die niet doen wat ze zouden moeten doen, en sommige spelmodi zijn uitgestorven omdat ze niet populair zijn in de community. Electronic Arts weet wel hoe een spel zou moeten zijn, maar ze hebben eerst de grens opgezocht en overschreden. Hopelijk hebben ze ervan geleerd dat lootboxes en microtransacties niet altijd een succes zijn, maar de tijd zal het leren… Star Wars Battlefront II is voor ons gamers in ieder geval flink verbeterd en is zeker een herkansing waard.
Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor Xbox One en pc.