Nobody Wants To Die
Niemand wil dood. Maar toch gaan we dat allemaal een keer. Wat zou dan mooier zijn als je in een ander lichaam terug kan komen? In 2329 kan dat. Daar heeft de elite een manier gevonden om hun bewustzijn in een apparaat te stoppen, en zodra ze dood zijn, kan dat apparaat bij iemand anders in zijn hersenpan geïmplementeerd worden. Vet handig! Er zit alleen één maar aan. Jouw lichaam is niet meer van jou, maar van de staat en er staat een boete op het laten verslonzen van je lichaam. En uiteraard betaal je belasting over je lichaam. Betaal je niet, dan wordt je lichaam verkocht aan de hoogste bieder.
Ontmoet James Karra, een detective van de oude stempel die net een lichaam gekocht heeft, omdat hij een ongeluk heeft gehad met dodelijke afloop. Als een echte oude detective mist hij zijn vrouw, zit hij zwaar aan de drank en als toefje op de taart heeft hij ook nog eens een lichaam gekocht dat astma heeft. Uiteraard is zijn baas boos op hem en wil niet dat hij werkt, maar heeft nog wel een zogenaamd klusje voor hem dat uit de boeken moet blijven. In een futuristisch New York, waar auto’s kunnen zweven maar alles er nog uitziet alsof het ontworpen is in de jaren ’30. De Film Noir/Steampunk toon ligt er duidelijk bovenop en zorgt voor een prima setting om eens goed te kunnen puzzelen.
Want de game draait vooral om het uitvogelen van wat er gebeurd is op plaats delicten. Daar heb je een aantal tools voor. De meest belangrijke is de Reconstructor tool. Hiermee kun je tijd vooruit en achteruit laten gaan. Maar dan moet je wel ongeveer weten wat er gebeurd is en aanwijzingen vinden. Doordat de game ontwikkeld is in Unreal Engine 5, zien vooral de explosies, maar ook de New York, er prachtig uit. De twee andere tools zijn wat minder belangrijk. Dat zijn namelijk de UV-lamp en de X-Ray scanner. Daarmee kun je sporen volgen of zien wat er in de vloer verstopt zit.
De puzzels zijn niet de reden waarom je de game zal spelen. De meeste liggen behoorlijk voor de hand en het is ook meer een kwestie van goed kijken en alles selecteren wat je ziet en dan kom je er vanzelf wel. James heeft namelijk een partner waarmee hij samenwerkt. Hoewel je haar niet ziet, volgt ze alles op de voet wat je doet en voorziet je van enige commentaar. De gesprekken tussen die twee zitten zo goed in elkaar, dat je continu het gevoel hebt dat je in een interactieve film zit. En uiteraard zitten daar ook cliche’s in (boze baas, alles via het boekje willen doen, good cop/bad cop). Echter, er zitten ook genoeg momenten in de game die ik niet aan zag komen.
Tijdens de dialogen kun je meestal zelf bepalen wat je volgende antwoord zal zijn. Dit heeft gevolg voor de interactie tussen de twee (ga je voor het gewenste antwoord, of ga je voor het realistische antwoord, of doe je een geintje tussendoor), maar ook uit gevolg voor de uitkomst van het verhaal. Er zitten een heleboel beslissingen die de psyche van James blootleggen, maar ook gewoon leuk zijn om te kiezen.
Ontwikkelaar Critical Hit Games heeft met Nobody Wants To Die is een prima debuutgame neergezet. Voor een klein bedrag heb je een prima game die het detective genre weer nieuw leven inblaast.