Fable Anniversary

Met onder andere titels als Tomb Raider Definitive Edition, Final Fantasy X HD en Resident Evil 4 Ulitmate HD Edition lijkt het erop dat we ook dit jaar ons niet hoeven te vervelen met HD-remakes. Fable Anniversary is dan ook het eerste deel van de Fable-serie dat in een nieuw jasje is gestoken. Echter, of deze nieuwe jas de oude kleren kan bedekken is nog maar de vraag.

Fable Anniversary Review

De Fable-serie kenmerkt zich voornamelijk door de sprookjesachtige sfeer en die trend was al ingezet bij het eerste deel. Hoewel deze game door de beperkte kracht van de eerste Xbox soms wat te wensen overliet, heeft ontwikkelaar, Lionhead, met de kracht van de Xbox 360 en Unreal 3-engine er in ieder geval voor gezorgd dat de game grafisch geen drama is. Het is misschien niet zo mooi als Fable 3, maar de game is zeker niet vervelend om naar te kijken.

Fable Anniversary

Fable was een van de eerste games die de speler op diverse momenten voor morele dilemma’s stelde: elke actie had een reactie met gevolgen op het verloop van het verhaal. Ook bevat Fable Anniversary de uitbreiding The Lost Chapters en zijn gelukkig alle grappen en “easter eggs” weer aanwezig, wat allemaal onderdelen zijn voor een succesvolle HD-remake.

Daarom is het zo jammer dat men bij deze remake zich voornamelijk heeft gericht op het grafische aspect van de game. Want ondanks dat onze “Chicken Chaser” een nieuw grafisch jasje heeft gekregen, voelen de animaties en controls erg houterig, stug en verouderd aan. Hieruit blijkt eens te meer dat ook deze game de tand des tijds niet goed heeft doorstaan.

Fable Dragon

Neem bijvoorbeeld het battle-systeem en “target-system”, wat gewoon slecht of niet werkt. Vaak wil je een vijand selecteren die iemand aanvalt, maar doordat het selectiesysteem de vijand vaak niet oppikt, is het personage dat je probeert te redden al dood voordat je een slag of spreuk heb gedaan. Ook bij het blokken en wegrollen reageren de controls vaak te laat, waardoor je steeds je opgebouwde “battlepoints” kwijtraakt.

Fable

Ook het “Social” selectiemenu, dat je oproept met de omhoog-toets op de d-pad, had wel wat aandacht kunnen krijgen. Voordat je een emotie hebt geselecteerd, ben je vier menu’s verder en is de NPC waar je bij stond alweer vertrokken. Als ze gewoon wat dingen uit Fable 2 hadden geleend, was het al een hele verbetering geweest.

Nu hoefden ze bij Lionhead niet de hele game overhoop te gooien, want we hebben het over een remake en remakes horen een beetje ouderwets aan te voelen, maar na het zien van diverse laadschermen bij ieder checkpoint, framerate drops en bugs in de animaties begin je toch te twijfelen of men bij Lionhead niet wat meer tijd had kunnen nemen om alle plooien uit de onderliggende oude kleding glad te strijken.

Fable An.

Maar ondanks zijn tekortkomingen heeft Fable Anniversary toch ook zijn positieve kanten. Zo is het verhaal nog steeds leuk en blijft de Jack of Blades nog steeds een van de meest gedenkwaardige personages uit de hele Fable-serie. Ook heeft het centrale punt, de landkaart, waaruit je je quests kiest zijn voordelen. De stemmen en humor komen nog steeds goed over, waarbij het Britse accent natuurlijk een goed steentje bijdraagt. Maar wat echt grappig is, zijn de achievements. Want hoe grappig is het als je iemand vanuit stealth vermoordt en dan ineens “Ass Creed Achievement unlocked” ziet. Zo is er ook een achievement die “Combat Evolve” heet en waar zou die nu mee te maken hebben.

Fable door

Ook is Smart-Glass een leuke toevoeging. Ik heb het op zowel een iPad en een Windows Phone getest en het werkt gewoon goed. Het grote voordeel van de Windows Phone-versie was dat ik ook daadwerkelijk mijn personage op mijn telefoon zag lopen en dus een goed overzicht had van waar ik stond. Verder kun je ook de “Demon doors” en andere verborgen items zien, wat een en ander toch een stuk makkelijk maakt.

Conclusie:

Fable Anniversary is helaas niet veel meer dan een nieuwe jas die de oude kleding probeert te verbergen. Hoewel de game zeker zijn goede punten heeft, zal het voor de meeste mensen die nog nooit Fable gespeeld hebben te matig en verouderd aanvoelen. Ben je echter een fan van de serie en wil je het vroegere Albion in zijn volle glorie bezoeken, dan is deze game zeker iets voor jou.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Het oude Albion is mooier dan ooit - Gevechtsysteem werkt niet goed 7
+ De humor werkt nog steeds - Veel laden