Pokemon Rumble U

Pokémon Rumble U is alweer het derde deel in een reeks waarbij je zonder al teveel na te denken met je favoriete Pokémon kan vechten. Er was al een deel uitgekomen voor de Nintendo 3DS en de Wii, dus een Wii U-editie kon ook niet uitblijven. Je vecht met  alle Pokémon die tot en met Pokémon White/Black 2 bekend zijn in verschillende gebieden.

In de Rumble-serie draait het net zoals in de Super Smash Bros. serie om vechten, vechten en nog eens vechten. Uiteraard met opwindversies.  Maar omdat ik dit concept nog steeds idioot vind, doe ik net alsof het normale Pokémon zijn. Pokémon horen toch zelf te vechten? Het verhaal is ook weer flinterdun: De Pokémon zijn met bal en al in het water terechtgekomen en ze willen dolgraag naar het Pokécenter.

Pokemon gestuntel
Pokemon gestuntel

Alle Pokémon hebben een of twee soorten aanvallen waarmee je de tegenstander in elkaar moet beuken. Dit keer speel je ook niet in je eentje, maar met drie andere Pokémon die door de CPU of vrienden bestuurd worden. Waar je in de Super Pokémon Rumble tijdens een gevecht nog van Pokémon kon wisselen, kan dat niet meer in de Wii U versie. Kom je een Pokémon tegen van een watertype en jij bent een vuurtype, dan kun je er bijna vanuit gaan dat je het gevecht niet kunt winnen.

100 beestjes recht op je beeldbuis
100 beestjes recht op je beeldbuis!

De gameplay zelf is ook veranderd. Waar je in Rumble Blast nog twee soorten stages hebt (een Battle Royale en road-style zoals Streets of Rage), heb je in de Rumble U alleen nog maar de Battle Royale-gevechten. Wel kan de Wii U 100 Pokémon tegelijk op het scherm toveren, iets wat de Wii en de 3DS niet konden. Om het allemaal een beetje interessant te houden, zijn er nog wel doelen aan de gevechten toegevoegd, maar helaas laat het spel niet zien tijdens een gevecht of je deze gehaald hebt. Er zitten ook geheime doelen tussen, waardoor je jezelf dus helemaal suf kunt spelen in de hoop deze toevallig te behalen. Verder schreeuwt het spel om met meer dan 1 speler gespeeld te worden. Behalve dat de NPC’s zo dom zijn als de achterkant van een koe,  is het spel is ook oprecht een stuk moeilijker waardoor je wel wat menselijke hulp kan gebruiken. Vooral na een level of vijf wordt het zwaar zweten om iets te winnen met NPC’s die gerust wegrennen van het gevecht.

Pikachu, ik koop jouw!
Pikachu, ik koop jouw!

In Japan zijn er al Pokémonpoppetjes te koop met NFC tag die je met de controller kan uitlezen. Met deze poppetjes kun je je karakter upgraden naar hogere levels. Helaas zijn deze nog niet in Nederland te koop en op Ebay gaan ze momenteel voor 5 tot 40 euro per stuk van hand tot hand. De poppetjes zijn de enige manier om de statistieken van de corresponderende Pokémon te upgraden. Duur grapje, aangezien het spel zelf maar 15 euro kost in de eShop.

Verwacht niet dat maar iets te maken heeft met de Pokémon RPG’s. Heb je extreme verzameldrift voor Pokémon, dan kun je ze allemaal sparen. Voor de rest is Pokémon Rumble U een saai vervolg op de twee andere games die heel erg saai worden na een paar levels waaraan alleen de die-hards plezier zullen hebben.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.

Alleen verkrijgbaar voor Wii U. Te koop voor 14,99 euro.