Boek: Maarten Meijer - Biografie Dick Advocaat

Dick Advocaat is een van de bekendste en succesvolste Nederlandse trainers allertijden. Hij behaalde een aantal landstitels in diverse Europese competities en veroverde met Zenit St. Petersburg verrassend de UEFA Cup. Hij was bondscoach van Nederland, Zuid-Korea, Rusland en kortstondig van België. In deze biografie, geschreven door Maarten Meijer, wordt teruggekeken op deze loopbaan met zowel hoogte - als dieptepunten.

BoekAdvocaat
BoekAdvocaat

Maarten Meijer werd geboren in Zeist. Na zijn schooltijd heeft hij veel gereisd en vestigde hij zich in de Verenigde Staten waar hij ging studeren en zijn vrouw leerde kennen. Het avonturieren bleef door zijn bloed stromen en hij verhuisde met zijn vrouw en twee kinderen naar Rusland. Doordat hij daar Russische Koreanen leerde kennen en kennis maakte met de Koreaanse cultuur, verhuisde het gezin naar Zuid-Korea. In Seoul onderwees Meijer een aantal jaren Engels op de universiteit. Inmiddels doceert hij filosofie en ethiek op een internationale particuliere school en combineert hij dit onder andere met zijn werk als auteur en voetbalcommentator. Hij schreef eerder boeken over Guus Hiddink en Louis van Gaal.

Deze biografie werd eerder uitgebracht in 2009, maar deze versie bevat een paar nieuwe en herschreven hoofdstukken, want Advocaat heeft sinds 2009 ook niet stil gezeten.

De schrijver neemt de lezer mee in de loopbaan van Advocaat als speler en als trainer. Uiteraard is Advocaat als trainer vele malen bekender en succesvoller dan als speler. Toch is zijn spelersloopbaan spraakmakend genoeg voor een aantal boeiende anekdotes. Een aantal spelers en oud-trainers vertellen hoe Advocaat als speler was en in hoeverre dit hem vormde tot de toptrainer die hij later zou worden.

Uiteraard komt Advocaat zelf ook ruimschoots aan het woord en vertelt hij over zijn ervaringen bij diverse clubs en waar hij allemaal tegenaan liep in die periodes. Over het privéleven van Advocaat is weinig bekend en dit wil de trainer ook zo houden, waardoor het boek zich nagenoeg beperkt tot het voetbal en de randzaken hiervan. Dit is misschien jammer, maar dat maakt het boek er niet minder interessant op. Op een duidelijke manier maakt de lezer kennis met de werkwijze en voetbalfilosofie van Advocaat. Daardoor zal dit boek niet misstaan op de boekenplank of e-reader van menig sportliefhebber.