CD: 21 Eyes of Ruby - Conquer The World Pt. 2 and 3

21 Eyes of Ruby greep net naast een podiumplaats, maar een plek in de finale van Limburgs grootste muziekcompetitie (Nu of Nooit) haalden ze wel. Van de negentig bands werden ze uiteindelijk vierde. Geen Pinkpop-optreden dus dit jaar voor het trio, maar wel een plaats op Bospop 2007 door het winnen van het Weerter Amateur Festival. Daar zullen ze waarschijnlijk grotendeels materiaal ten gehore brengen van hun eerste dubbel-cd Conquer The World pt. 2&3

Het trio bestaande uit Antoine Pütz (zang/gitaar), Martijn Soeterbeek (drums) en Alex van Damme (bass) levert in het totaal veertien nummers af die in lengte variëren van ruwweg vier tot ongeveer tien minuten. Genoeg materiaal om je even bezig te houden dus. Het werk balanceert op de fijne lijn tussen de genres progmetal en progrock en leunt het meest op de invloed van het gitaargeluid. Uitgesponnen, inventieve solo's en vurende riffs vormen samen met de ritmesecties de fundering van deze cd's. Een enkele maal ontrafelt de wirwar van geluiden zich in een chaotisch niemanddalletje, maar veelal zijn de structuren van de nummers origineel en vooral niet saai.

Achilleshiel
Op deze dubbelaar merk je goed dat niet alleen de muziek progressief is, maar de band ook. Part 2 van deze uitgave kent enkele haken en ogen die op part 3 al naar de achtergrond verdreven zijn. Belangrijkste haak is de zang, die er bij aanvang van part 2 soms behoorlijk naast zit qua zuiverheid. 'Make A Mess' komt op die manier jammerlijk toepasselijk uit de verf. Op part 2 blijft de zang het zwakke punt, iets wat jammer is want de muziek staat behoorlijk goed in de steigers.

Part 3 laat zien dat de band een belofte kan zijn, de tracks kennen een sterkere opbouw en vooral Pütz zijn stem komt gedoseerder en zuiverder over. Het blijft echter de achilleshiel van 21 Eyes of Ruby. Een zanger met iets meer bereik en een zwaardere stem zou de band geen windeieren leggen. Wat meer tijd en geld in de studio zou waarschijnlijk ook helpen, maar die zaken liggen voor beginnende bands niet voor het oprapen helaas. Live schijnt de band dit minpuntje echter flink goed te maken met een sterke podiumperformance, gevarieerde setlists en jamsessies waarbij de energie er vanaf knalt.

Barrie Stevens
Conquer The World pt. 2&3 zouden de tweede en derde uit een reeks van 21 moeten zijn. Persoonlijk had ik liever gezien dat de zwakkere momenten van het dubbelalbum geveegd waren en er een stevige enkelaar overbleef. Die zou dan voornamelijk bestaan uit materiaal van de laatste cd aangezien deze gewoon een goed staaltje progwerk aflevert. Heerlijke gitaargeluiden verpakt in een omheining van beukende drums en bass zoals op 'Angel from Sri Lanka' en 'Memories of Pain'. Maar goed, als er bij elk deel evenveel vooruitgang geboekt wordt als hier het geval is hebben we in Nederland straks onze eigen progrock-helden. Gemiddeld komt deze uitgave nu uit op 3,5 sterren, drie voor part 2 en vier voor part 3 en Barrie Stevens zou zeggen: "Vooral doorgaan".

Label Summer Kimono Records Datum: 31 mei 2007
Waardering: Pt.2 Pt.3