Tomb Raider Trilogie HD

Er zijn de laatste tijd flink wat HD-remakes verschenen van grote klassiekers. Namen als God of War, Prince of Persia en Sly Cooper zijn enkele voorbeelden. Tijd om een andere klassieker uit de kast te halen voor de PS3. Haar naam: Lara Croft. In totaal kan je drie games spelen: Tomb Raider: Legend, Anniversary en Underworld. Tomb Raider: Underworld kwam al eerder voor de PS3 uit en had dus geen HD-boost meer nodig. Lukt het Lara om op de huidige consoles te presteren?

Exclusief voor de PlayStation3

tombraider1

Het pakket
De disc bevat naast de drie games ook nog enkele extraatjes. Spelers krijgen een extra avatar en een theme voor de PlayStation. Daarnaast bevat elk spel individueel enkele dev-diaries. Vanuit het hoofdmenu kan gekozen worden voor de game of de extras.

Same old, same old
De eerste twee games van de disc maken beide hun debuut op de PlayStation 3. Het is dus logisch dat deze games een flinke HD-boost nodig hadden om officieel HD genoemd te mogen worden. Beide games zien er aardig uit, maar vergeleken met andere HD-remakes vind ik ze tegenvallen. Er zijn een aantal zaken die opvallen. In de eerste game, Tomb Raider: Legend, lijkt het alsofa ze Lara Croft zijn vergeten bij het HD-ficeren. Ze ziet er niet zo kartelig uit als op een PS2, maar het had veel beter gekund. Dat wordt bewezen in de tweede game, Tomb Raider: Anniversary. In deze game ziet Lara er wél weer HD uit. Het feit dat Lara er in de ene game een stuk beter uitziet dan de andere, is een gemiste kans en gewoonweg jammer.

De omgevingen in beide games zien er goed uit. Het is duidelijk dat ze daar meer aandacht aan hebben besteed dan aan de looks van Lara Croft. De berggebieden in Peru, de urban vibe van Tokio; het ziet er allemaal gelikt uit. Niet alleen de gebieden zelf, maar ook de mensen en beesten in deze gebieden zien er niet slecht uit. Tijgers, beren, wolven, mensen, het ziet er allemaal goed uit voor een HD-remake. Alleen de schaduwen in Legend werken niet geheel zoals verwacht. Ze ontstaan op de meest vreemde plekken: schaduwen die in een grot opgewekt worden waar weinig lichtbronnen zijn, schaduwen die op het wateroppervlak vallen waardoor dat deel zwart is. Niet donkerder, maar zwart. Helaas vallen deze zaken nogal op en daardoor valt de hele HD-remake toch wat tegen.

tombraider3

Helaas heeft de developer niks veranderd aan de controls van de game, want die leveren vaak nog wat ergenissen op. Ik snap dat het oppoetsen van controls niet logisch is in een HD-remake, maar het is zo storend dat ik stiekem had gehoopt dat ze de controls en camera iets zouden aanpassen. Er zijn zat momenten waarop je Lara een sprong laat wagen om haar daarna schreeuwend de afgrond in te zien vallen. Sprongen die er op het eerste oog easy-peasy uitzien, maar uiteindelijk toch hard falen. Aan de andere kant heb ik ook enkele sprongen gewaagd die menselijk niet mogelijk zijn, maar die ze dan wel haalt. Heel vreemd. Ook aan het schieten is niets veranderd. Het enige wat je doet is opzij springen en tegelijkertijd schieten. Je kan alleen maar een tegenstander selecteren en niet een lichaamsdeel van de tegenstander. Geen headshots, geen knieën aan gort schieten. Je moet op het lichaam van die beer schieten en hopen dat hij neergaat voordat jij het doet. Als laatste is er nog de camera. Die gaat je meer storen dan alle bovenstaande zaken. Wil jij linksom kijken, besluit de camera naar rechts te gaan. Wil je achterom kijken om een sprong te maken, blijft de camera stoïcijns naar voren staan. Door de camera mis je bepaalde tegenstanders, zie je enkele hidden items niet en ga je geheid een aantal keer op je bek met makkelijke sprongen. Als ze dit nou ook even hadden aangepakt, dan was de game een heel stuk beter geweest.

tr: Underworld

Tomb Raider: Underworld
Underworld is de enige uit de trilogie die al wel uitgebracht was op de PS3 en daardoor geen HD-remake nodig had. Stiekem had ik de hoop dat ze de actie in Underworld aangepakt hadden, aangezien die in de vorige delen niet bijster bijzonder was. In voorgaande delen was het vooral veel springen en schieten. Voor die periode acceptabel voor een spel als Tomb Raider. Tegenwoordig verwacht ik echter meer van een spel. Ik wil meer kunnen dan alleen springen en schieten, maar Crystal Dynamics heeft niet geluisterd. Ook het klimmen is in dit deel niet aangepakt. Er zijn genoeg momenten waarbij je zeker weet een bepaalde sprong te halen om Lara daarna mis te zien grijpen en de diepe afgrond invalt. Underworld brengt niks nieuws en dat is heel jammer, aangezien de reeks wel een nieuwe boost kon gebruiken.

tombraider2

Ben jij een groot fan van Lara Croft en wil je haar graag in HD op de PlayStation spelen, dan is deze combinatie zeker een aanrader. Ben jij op zoek naar een leuke puzzel/shooter, dan zijn er genoeg andere opties om je meer mee te vermaken. De eerste twee delen zien er goed uit, maar brengen niks nieuws. De camera werkt je tegen, je mist sprongen die Goombas nog kunnen halen en de actie is erg jump/shoot. Helaas doet Underworld precies hetzelfde. Een nieuw jasje, een verbeterde omgeving maar veel van hetzelfde. Dat is jammer, want Tomb Raider heeft nog steeds veel potentie.

Cijfer
+ Lara in HD
- Camera's