Divinity II: Ego Draconis

Al met al is Divinity II: Ego Draconis een prima RPG. Het verhaal is vrij standaard, maar de main quest en subquests zijn goed ontworpen en bieden veel speelplezier. Ook de gameplay biedt niet heel veel nieuwe dingen, hoewel de manier waarop gedachtenlezen gebruikt is wel wat essentieels toevoegt, en ook het monster dat je als huisdier op kunt roepen is een plus. Maar wat zeker een topper is, is de combinatie tussen mens en draak. Dit is gewoon goed verwerkt in de game en breekt de standaard gameplay, zeker een goede zet van Larian. Grafisch kan Divinity II ermee door, maar kan niet tippen aan de grotere RPG titels. Slecht is het echter zeker niet en het bederft ook niet het speelplezier. De muziek is sfeervol en goed, door de hele game heen. Het gevechtssysteem is vrij simpel van opzet en heeft niet heel veel diepgang, maar het besluit om vijanden niet mee te laten levellen en niet te laten respawnen maakt het geheel wat pittiger, wat ten goede komt aan de game als geheel. Voor action-RPG liefhebbers is Divinity II dan ook een aanrader. Geen perfecte game, maar er zit genoeg in om vele uurtjes bezig te zijn.

Tenslotte wil ik opmerken dat er in de huidige Engelse versie een paar bugs zitten, die je ongetwijfeld tegen zult komen. Zo blijft de game af en toe hangen op een load scherm, en zitten er een paar kleine bugs met bepaalde NPC’s en combinaties van wapenuitrusting tussen draak en mens. Geen onoverkomelijke problemen, maar wel het noemen waard. Op het forum van Larian is aangegeven dat er druk gewerkt wordt aan de patch, dus als het goed is zijn deze problemen binnenkort ook opgelost. Maar ook zonder de patch is de game prima te spelen, vandaar dat dit het eindpunt niet beïnvloedt.