Gears of War 2

Tijdens een interview heeft Cliff Bleszinski gezegd dat ze heel veel tijd hebben gestoken in het audiogedeelte van de game. Niet alleen de voice-acting moest goed zijn (en dat is het), maar ook de geluidseffecten moesten de juiste feel hebben. Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken kun je concluderen dat Epic ook hier niet teleurstelt. De effecten zijn realistisch en de wapens klinken zoals het hoort. Niet te overdreven, maar ook niet als klapperpistooltjes. Zelfs het irritante piepen na een rookgranaat is zo goed gedaan dat je de bijkomende hoofdpijn op de koop toe neemt.

Dan de multiplayer van het spel. Deze is aanzienlijk uitgebreid en aangepast. Veel nieuwe elementen pakken goed uit, zoals de co-op mode van het spel. Deze is prima uitgewerkt en erg leuk om samen te doen. Je kunt naadloos joinen en de levels zijn erg geschikt om samen de Locust een lesje te leren. De één geeft bijvoorbeeld dekking terwijl de ander de tegenstander flankeert. Leuk!

Maar vooral de ‘echte’ multiplayer kent wat probleempjes. Het nieuwe matchmaking-systeem bijvoorbeeld. Hierbij wacht je in een lobby terwijl er gezocht wordt naar andere spelers van gelijk niveau. Pas als twee teams van elk vijf spelers zijn gevonden, wordt er een spel aangemaakt en kun je beginnen. De grootste reden waarom ze voor deze manier hebben gekozen, is om het hostvoordeel uit de eerste multiplayer te omzeilen (er wordt dus door niemand meer gehost). Hierin zijn ze geslaagd, maar er zijn al klachten over dit systeem omdat het veel te lang duurt voor je kunt beginnen. Bovendien word je na een wedstrijd weer in de lobby gegooid en moet je weer van voor af aan beginnen.

\\\'Avalanche\\\'

Epic heeft nog meer problemen uit de eerste multiplayer proberen op te lossen. Zo hebben ze de balans tussen de wapens verbeterd door de shotgun minder sterk te maken. De lancer is juist weer krachtiger geworden en dit heeft ook weer de nodige klachten als gevolg gehad. Een te sterke kettingzaag, veel bugs en een shotgun die niet naar behoren werkt zijn een aantal problemen die ze toch echt moeten gaan oplossen als ze het succes van deel één willen evenaren.

Dit neemt echter niet weg dat ook deze multiplayer ontzettend fijn speelt. Bovendien is het sterk uitgebreid en heb je de keuze uit veel nieuwe maps, personages en modi. Warzone, Execution, Assassination en Annex kennen we nog uit het eerste deel. Nieuwe modi zijn Wingman (je speelt in teams van 2), Guardian (bescherm de leider), Submission (een soort Capture The Flag) en Horde. Vooral deze laatste modus is vernieuwend en een leuke aanvulling. Samen met je team neem je het op tegen de Locust die in aanvalsgolven op je af komen. Iedere keer dat je overleeft, komt er een grotere aanval met sterkere tegenstanders. Erg tof om met je vrienden te doen!

Al dit online-geweld vindt plaats op 15 verschillende maps, waarvan 10 gloednieuw zijn. Vijf ervan zijn via een speciale code te downloaden en komen uit het eerste deel van Gears of War. De meeste maps zien er geweldig uit en sommige hebben wat interactieve elementen zoals een lawine die de een heel level ombouwt of een monster dat uit een gat komt en iedereen afmaakt.

Een andere leuke toevoeging zijn de bots. Mocht je te weinig mensen hebben of wil je gewoon even oefenen, dan kun je deze bots gebruiken als schietschijf. Dat is trouwens misschien een groot woord, want de AI van deze bots is vrij hoog (wel instelbaar) en biedt zelfs voor ervaren spelers genoeg uitdaging.