Baja: Edge of Control

De gameplay verdient, in tegenstelling tot de presentatie, wel een pluspunt. Voertuigen laten zich goed besturen en reageren ook zoals je zou verwachten: deze glibberen en glijden door het zand, waardoor enige stuurkunsten gewenst zijn om je auto op het parcours te houden. Als je buiten het gebaande pad terecht komt dan heb je kans om een boom te raken en meteen je auto af te schrijven. Maar het leuke aan bomen is dat je er ook doorheen kan vliegen, spring jij namelijk van een heuvel af en je raakt de boom zo ongeveer in het midden zul je er doorheen vliegen. Erg vreemd om in een simulatiegame auto\\\'s ineens over Knight Rider-achtige krachten te beschikken...

In het begin van deze review kwam Motorstorm al ter sprake, maar de game heeft toch echt een eigen identiteit. Er zijn namelijk een aantal immense omgevingen tot je beschikking, waarbij elke omgeving zijn eigen stijl heeft. Zo vind je in de buurt van een mooie blauwe zee een cruiseschip, terwijl je in de woestijn een casino tegenkomt, wat een duidelijke verwijzing naar Las Vegas is.

<\/center>

Een andere leuke karakteristieke trek van deze game is de Clutch. Door de Clutch te activeren rijdt je voertuig veel sneller, maar deze zal niet schakelen. Laat je de Clutch los, dan schakelt je voertuig pas. Door overmatig gebruik van de Clutch kun je de auto beschadigen. Je auto zal op den duur minder goed schakelen, wat natuurlijk niet echt helpt. Dit is niet het enige wat aan je auto kapot kan gaan, je schokdempers, oliepeil en dergelijke zullen ook achteruit gaan. Gelukkig verschijnt er hiervoor bijtijds een metertje in beeld. Komt het dan echt zover dat je niet meer verder kan, dan komt er witte rook uit je voertuig en is het tijd om je voertuig te repareren. Dit kan bij de standaard pitstops, maar ook in de buurt van helikopters, als je bezig bent met een echt lange race. Hiervoor moet je een aantal seconden stil gaan staan, waarbij je voertuig automatisch gerepareerd wordt, daarna mag je weer verder.

<\/center>