Baja: Edge of Control

Baja: Edge of Control is gebaseerd op de Baja 1000, welke een offroad-race is in de stijl van de Dakar Rally. Honderden deelnemers racen meer dan duizend kilometer door de Mexicaanse woestijn in verschillende types voertuigen om uiteindelijk hopelijk de winnaar te worden. Net zoals bij Dakar mogen aan deze race motoren, trucks, wagens en jeeps deelnemen. De Baja 1000 race levert dus een goede basis voor een spel dat wil concurreren met Score International Baja 1000, Pure en Motorstorm: Pacific Rift. Deze spellen zijn echter arcadespellen, Baja aan de andere kant probeert de Gran Turismo van het offroad racen te worden.

Je begint het spel met een soort carrière mode, waar je jezelf op kunt werken naar de top. Je begint in een simpele Baja Bug en uiteindelijk eindig je met een Trophy Truck. De voertuigen zijn allemaal voorzien van vier wielen en in verschillende klasses ingedeeld, variërend in snelheid. Deze voertuigen kunnen geüpgrade worden door races te winnen, want voor iedere gewonnen race ontvang je credits en XP (ervaring). Met de XP speel je nieuwe races en omgevingen vrij. Na verloop van tijd heb je ook de keuze om gesponsord te worden. Het logo van de sponsor wordt op je auto geplakt en daarvoor krijg je credits. Let op dat je de auto niet in de prak rijdt, anders krijg je geen enkele credit op je rekening. Een sponsor is namelijk niet erg blij met een in de prak gereden auto met hun logo erop.

In de game zijn 95 (fictieve) tracks aanwezig, uiteraard zit hier ook de Baja 1000 in. Nee, hierbij hoef je geen 1500 km te racen, maar ben je wel 2,5 uur zoet om het parcours te voltooien. In deze race kun je NIET pauzeren, je zult in één ruk door moeten tot het eind. Voor de mensen met een zwakkere blaas zit er wel een optie in om de AI het stuur even over te laten nemen.

Er is een tiental omgevingen waar deze races verreden worden, bijvoorbeeld in: Cabo San Lucas, Canyon de Chelly, Mogollon Rim National Park en Canyon Lake in Arizona. Er zijn vier verschillende game modes welke je kunt kiezen om hier te racen: Circuit Race, Free Ride, Hill Climb en Open Class Challenge. In Circuit Race rijd je een paar rondjes over een bepaald circuit. Bij Free Ride kun je gaan en staan waar je wilt. Tijdens een potje Hill Climb is het de bedoeling om een berg op en af te racen. De Open Class verklapt zichzelf al een beetje, hierbij race je met verschillende types voertuigen tegen elkaar, de snellere voertuigen krijgen een langere variant van de baan voorgeschoteld dan de langzame om de strijd zo eerlijk mogelijk te houden, maar ondanks al deze tracks en al deze omgevingen ziet alles er hetzelfde uit: enorm slecht namelijk.

De graphics zijn namelijk niet van deze tijd. Zeker vergeleken met Motorstorm valt op hoe enorm dit spel achterloopt. Het spel startte op en de eerste race begon, de tranen sprongen mij in de ogen. Het was net of er een PS2 spel in de PS3 zat, maar dit was niet het geval. Daarnaast heeft het spel last van framerate-problemen en is er de nodige popup. De voertuigen zijn allemaal niet scherp en de menu\'s zijn niet om over naar huis te schrijven. Het gaat allemaal traag en langzaam, de nodige haperingen tussen het kiezen van een voertuig, het wegvallen van de muziek bij een keuze. Ze hadden wel iets meer tijd mogen nemen om dit soepeler te laten verlopen. Nu hoor ik je denken, ja maar het gaat toch om de gameplay en niet om de graphics. Dat klopt ook wel, maar tegenwoordig mogen ze wel een poging doen om de graphics op enig niveau te brengen.

Ook het geluid laat weinig indrukken achter, muziek is bijvoorbeeld alleen maar in het menu te vinden. Het deuntje klinkt op zich aardig, maar op een gegeven moment ga je jezelf eraan ergeren. Of je bent er geen fan van, dat kan ook natuurlijk. Ben je aan het racen dan hoor je alleen het motorgeluid en het schuiven van de banden over de zandwegen. Er is geen muziek aanwezig, je zou bijna gaan verlangen naar een custom soundtrack.