Etrian Odyssey

Het verhaal van Etrian Odyssey is eenvoudig. Onder het dorp Etria wordt een ondergronds bos ontdekt, bestaande uit tientallen lagen. Er worden wat mensen op onderzoek uitgestuurd, maar die keren nooit meer terug. Ieder jaar melden zich talloze nieuwe avonturiers die allemaal denken dat er een enorme schat te vinden zal zijn. Jij bent (uiteraard) ook zo\'n avonturier. Samen met een zelf samen te stellen team ga je het labyrint in kaart brengen en uitzoeken wat er zich onder Etria bevindt. In de stad kan je je teamgenoten uitkiezen, wapens en wapenrusting alsmede medicijnen kopen, missies aannemen en, niet onbelangrijk, in de herberg overnachten om te herstellen van verwondingen die je oploopt in de doolhoven onder de stad.

Een groot deel van het spel bestaat uit het tekenen van plattegronden. Zodra je het eerste level van het bos inloopt zie je op het onderste scherm alleen nog maar een blauw veld met horizontale en verticale lijntjes. In het bovenste scherm zie je het bos door de ogen van je team. Het is de bedoeling dat je door het doolhof loopt en alle paden, deuren, schatten en trappen op de juiste plaats intekent. Je hebt daarvoor de beschikking over een aantal icoontjes en gereedschappen als een \'potlood\' en een \'gum\'. Ook kun je aantekeningen maken op de kaart over bijvoorbeeld een bijzondere plek die je hebt gevonden waar je fossielen op kunt graven of hout kunt hakken. Het is in je eigen belang om dit zo nauwkeurig mogelijk te doen, want zoals te verwachten viel is het doolhof nou niet bepaald een lieflijk, vreedzaam oord. Mocht je snel moeten vluchten, dan moet je precies weten hoe je zo snel en veilig mogelijk bij de uitgang komt.

Yggdrasil, zoals de inwoners van Etria het doolhof hebben genoemd, bestaat uit diverse stratums die elk weer uit een verdieping of vijf bestaan. Iedere verdieping heeft zo zijn eigen soort monsters. In het begin kom je bijvoorbeeld mollen, vlindertjes en konijntjes tegen, later krijgen ze onheilspellende namen als kingfog, hellbull en clawlord mee. Vergis je niet, ook een mol kan behoorlijk schade toebrengen aan een beginnende avonturier! Deze soort monsters is niet zichtbaar op de kaart en blijft constant regenereren zolang je in het doolhof rondloopt. Wel zie je in het scherm een gekleurd rondje dat ongeveer aangeeft hoe ver je van een vijand af bent. Blauw betekent dat je veilig bent, groen dat er een vijand in aantocht is en wordt het rondje rood dan kan je een aanval verwachten. Ben je verzwakt, zorg dan dat je niet te diep het doolhof inloopt want op de terugweg kom je ook nog de nodige monsters tegen.

De meeste verdiepingen bevatten ook nog een ander soort monster, de zogenaamde FOE. Op delen van de kaart die je al hebt ontdekt kun je deze monsters zien lopen. Deze vijanden zijn veel sterker dan normaal en blijven, eenmaal verslagen, weg, al komen ze soms terug als je een tijdje niet op die verdieping bent geweest. Er zijn veel verschillende soorten vijanden die ieder hun eigen sterke en zwakke punten hebben die je zult moeten ontdekken. Het spel houdt een database bij van de vijanden die je hebt verslagen.

In het begin ben je erg zwak en aangezien je alleen in het dorp je spel kan opslaan is het een kwestie van even afdalen in het bos, een paar vijanden verslaan en gauw weer terug naar het dorp om te rusten en op te slaan. Het spel is absoluut niet geschikt voor mensen die niet het geduld op kunnen brengen om na een paar vijanden de hele tocht terug te maken en de volgende keer weer van voren af aan in het eerste level te beginnen. Je kunt in het dorp wel een \'warp wire\' kopen waarmee je in een keer van waar dan ook in het doolhof terug te springen naar het dorp, maar dit is erg duur en alleen bedoeld voor noodgevallen, als je zo zwak bent dat je de terugweg niet meer kan maken bijvoorbeeld. Slapen in het dorp is overigens ook erg duur, het bedrag is afhankelijk van je ervaringsniveau en neemt dus schrikbarend snel toe. Als je weer klaar bent om op avontuur te gaan moet je zoals gezegd weer bij het begin beginnen en je weg naar beneden zoeken. Heb je een heel stratum van een vijftal verdiepingen afgewerkt dan is er wel de mogelijkheid om vanuit het dorp direct naar een zogenaamd geomagnetisch veld te springen en vanaf daar naar de eerste verdieping van het eronder liggende stratum. Sommige delen van het doolhof zijn afgesloten met kristallen van een bepaalde kleur. Je moet dan eerst de sleutel met een bijbehorende kleur vinden, meestal een flink aantal verdiepingen lager.

Gevechten verlopen turnbased. Per teamlid kan je uit een aantal verschillende acties kiezen, bijvoorbeeld een simpele aanval, een speciale verdedingstechniek die je geleerd hebt of een magische aanval. Sommige teamleden kunnen andere teamleden tijdens het gevecht oplappen. Vijanden laten voor de verandering geen kant-en-klare wapens of drankjes vallen, maar tanden, huiden en botten. Deze kun je in het dorp verkopen en met het verdiende geld spullen kopen. Afhankelijk van wat je binnensleept breidt het assortiment van de winkel zich uit. Er wordt niet aangegeven welke wapens of wapenrusting het meest optimaal is voor jouw personen, je moet dit helemaal zelf uitzoeken. Ook het toewijzen van ervaringspunten die je krijgt als je een niveau stijgt is je eigen verantwoording. Dit is best lastig en aangezien de gevolgen van verkeerde keuzes grote invloed hebben op de moeilijkheid van het spel is dit spel niet geschikt als instapspel voor het RPG-genre.