Universe at War: Earth Assault

The Hierarchy is stiekem toch een stuk leuker om te spelen. Het bouwen en uitrusten van de gigantische Walkers en het opstralen van onschuldige mensen voor resources is gewoon leuk. De campaign missies zijn ook een stuk minder frustrerend. Met twee zwaar bepanserde Walkers kan je gewoon een basis in lopen en alles op je weg vernietigen. De kleinere units worden ook gebouwd in deze Walkers en een Walker is zo letterlijk een lopende basis. Er zijn verschillende soorten Walkers: de ene heeft veel hardpoints om kanonnen en fabrieken op te bouwen, een andere heeft een gigantisch wapen waarmee je een half scherm vol units kan wegvagen.

Walkers, let me show you them
<\/center>

Ik dacht dat ik er wel was met deze drie facties, maar toch kwam er nog een vierde factie om de hoek kijken: de Masari. Dit is een soort superras dat verantwoordelijk is voor de hele intergalactische rotzooi. Hoewel de Protoss-achtige setting niet erg origineel is, is de gameplay wel weer verfrissend. Dit ras kan namelijk in twee modi opereren: licht of donker. Alle units, gebouwen, abilities en lichteffecten zijn afhankelijk van de modus waarin je speelt. Het ziet er tof uit als je hele basis plotseling overschakelt naar een andere modus en je vervolgens snel van strategie kan veranderen. De sfeer van het ras verandert ook een beetje mee, waardoor de splitsing van de twee modi wordt benadrukt.

Masari Basis in Light modus
<\/center>
Het spel doet denken aan Supreme Commander, vooral de complexe gameplay en de schaal van de Walkers zal velen bekend voorkomen. Dit is leuk voor de echte fan, maar verwacht niet dat je dit spel even kan spelen tegen een vriend die het nog nooit heeft gespeeld. Ik werd zelf compleet ingemaakt op easy toen ik voor het eerst een skirmish deed met de Masari, gewoon omdat ik me geen raad wist met de hoeveelheid units, abilities, vechtmodi en afwijkende resource systemen. Er zijn wel wat vervelende eigenaardigheden, zo is het bouwen van units wat onhandig en moet je constant je build-queues in de gaten houden met irritante hud-icoontjes.

Het spel heeft naast de campaign modus ook nog een Scenario modus. Dit leent weer een beetje van de Earth serie van RTS games, door globaal units en resources bij te houden. Dit speelt eigenlijk als een soort moderne variant van het Risk bordspel. Je begint met controle over bepaalde landen, met de mogelijkheid om andere landen in te nemen. Elke encounter wordt beslecht met een volwaardige skirmish missie in plaats van dobbelstenen. Tijdens de Risk-fase van de gameplay kan je met je Heroes landen innemen en gebouwen en units bouwen die je kan gebruiken tijdens de skirmish encounters. Een erg leuk concept, maar niet voor iedereen weggelegd omdat het nog een extra laag complexiteit toevoegt aan de game.

Links een Hierarchy basis, rechts het opbouwen van het energienetwerk door energiebakens te plaatsen
<\/center>
Ook kan dit spel online gespeeld worden, zelfs cross-platform tegen 360 eigenaren kan gespeeld worden op Xbox Live. Helaas kreeg ik dit niet goed aan de praat door wat problemen met het Live netwerk, maar de gameplay leent zich zeer goed voor online spelen.