Sam & Max: Bright Side of the Moon

Met deze zesde aflevering, Bright Side of the Moon, is het eerste seizoen van Sam & Max compleet. Telltale heeft al aangegeven dat dit seizoen redelijk goed verkocht is en er zijn dan ook plannen voor een tweede seizoen. Episode 6: Bright Side of the Moon rondt de verhaallijn van het seizoen keurig af, maar het spel kan ook prima als op zichzelf staande aflevering gespeeld worden. Het verdient echter aanbeveling om de andere vijf eerst te spelen omdat er veel figuren uit eerdere delen terugkomen en het levert net wat meer spelplezier op als je weet onder welke omstandigheden Sam & Max deze personen eerder tegen zijn gekomen.

Het spel begint zoals gebruikelijk met een telefoontje, Sam & Max moeten naar de maan om daar het pretpark van High Bliss aan een nader onderzoek te onderwerpen. Het pretpark is echter alleen toegankelijk voor diegenen die vergevorderd zijn in de leer van Hugh Bliss: prismatology. Na een hele reeks van puzzels en obstakels kom je vervolgens in het \'inner sanctum\' terecht en kom je erachter wie of wat er achter de plannen om de gehele wereldbevolking te hypnotiseren zit. Uiteraard is dit alles voorzien van een flinke portie humor en sarcastische opmerkingen van het duo. Vooral de verwijzingen naar de samenzweringstheorieën rond de landing op de maan zijn erg grappig. Het is onmogelijk meer over het verhaal te vertellen zonder het plot te verklappen, maar onze helden krijgen uitgebreid de kans om zich van hun geniepigste kant te laten zien en dat doen ze dan ook. Net zoals in de eerdere delen is het zeer de moeite waard om eerst alle \"verkeerde\" gespreksopties af te gaan, puur voor de grappige reacties van de tegenspelers.

Toch is deze aflevering niet de sterkste uit het seizoen. Bij tijd en wijle voelt het samenbreien van de verschillende verhaallijnen wat geforceerd aan, en ook lijken enkele personages uit eerdere afleveringen er een beetje aan de haren bijgesleept. In en rond het pretpark vinden Sam & Max diverse voorwerpen die hen speciale krachten geven. Een groot deel van de puzzels (er zitten er heel veel in deze aflevering) komt neer op het creatief toepassen van het juiste voorwerp, waardoor het een beetje repititief overkomt. Ook krijg je niet altijd (voldoende) aanwijzingen, zodat je soms aangewezen bent op trial-and-error.

Bright Side of the Moon speelt zich grotendeels af op de maan, wat weer een aantal nieuwe omgevingen toevoegt. Gedurende een deel van het spel zijn Sam & Max terug op aarde in hun eigen vertrouwde straat, maar nu gedurende de nacht. Uiteraard heeft Sybil weer een nieuwe baan, en Bosco een nieuw undercover-uiterlijk, wat zorgt voor subtiele veranderingen in die omgevingen. Daardoor is het helemaal niet erg dat je voor de zesde keer op rij naar dezelfde plekken terugkeert. De muziek is wat minder goed geslaagd dan in eerdere afleveringen, de stemacteurs zijn echter prima op dreef.