Lost in Blue

Lost in Blue begint met een korte intro waarin de hoofdpersoon, Keith, aanspoelt op een eiland. Hij is kletsnat, heeft honger en dorst en weet van ellende niet wat te doen. Gelukkig kan jij als speler hem sturen. Op het Touch!screen zie je het strand, en met de vierpuntstoetsen laat je hem rondlopen. Op het bovenste scherm zie je een silhouet met de percentages waarin je behoeften voorzien zijn: eten, drinken en rusten. Hoe hoger de score, hoe beter het met je gaat. De overall score wordt berekend uit die drie scores. Met een druk op de schouderbutton krijg je een overzichtskaart van het hele eiland of een detailkaart van de omgeving in beeld.

Na wat over het strand gedwaald te hebben, waarbij je gelukkig wat kokosnoten tegenkomt om de ergste honger en dorst te stillen, vind je al snel een grot. Om zijn kleren te drogen heeft Keith een vuurtje nodig, dus moet hij weer naar buiten om wat dingen te zoeken om vuur te maken. Heb je gevonden wat je nodig hebt dan kun je met behulp van de schoudertoetsen de bewegingen maken, begint het beginnende vuurtje eenmaal te smeulen dan moet je in de microfoon-ingang van de DS blazen om het vuur aan te wakkeren. Het wordt al laat en je besluit Keith van zijn nachtrust te laten genieten. Naast het vuurtje in de grot is wel een aangenaam plekje te vinden.

De volgende dag is het tijd om het eiland een beetje verder te verkennen. Als Keith over wat grote stenen in een riviertje springt ziet hij ineens een meisje op het strand. Zij blijkt eveneens slachtoffer te zijn van schipbreuk. Ze is haar bril kwijt en zonder haar bril ziet ze niks. Keith helpt natuurlijk wel even met zoeken, totdat hij er bovenop blijkt te staan... niet te repareren natuurlijk en daarmee is het grootste probleem van het spel geboren. Skye ziet geen barst en is daarom volslagen hulpeloos. Je zult haar dus letterlijk bij alles moeten helpen. Natuurlijk heeft ook Skye honger en dorst, snel op zoek naar eten dus. Op het strand liggen wat schelpdieren onder het zand verborgen. Met je stylus kan je ze opgraven. Zeewier ligt er ook. Helaas kun je die dingen niet rauw eten. Een kokosnoot dan maar? Helaas leveren die maar weinig energie en al snel komt het moment dat één van de twee bezwijkt. Game over.

Nog maar een keer proberen. Dit keer wat sneller naar de grot, geen omwegen maken of het strand verkennen, gewoon de korste route naar de grot, snel de benodigdheden voor het vuur pakken, een paar kokosnoten eten en slapen. De volgende dag weer naar Skye, snel met haar terug naar de rivier, iets drinken en naar de grot. Het vuur is uit, dus opnieuw op zoek naar droog hout en opstoken. Skye blijkt te kunnen koken, dus op zoek naar ingrediënten. Helaas zijn haar kookkunsten niet overweldigend en je maag raakt dus niet echt goed gevuld. De eerste paar dagen bestaan dan ook voornamelijk uit het verzamelen van hout en eten. Bovendien moet je niet vergeten Skye regelmatig aan de hand mee te nemen naar de rivier voor een slokje water, uit zichzelf zal ze het niet gaan halen. Als je het vuur uit laat gaan moet je het iedere keer opnieuw aansteken. Leg je echter een voorraadje takken aan dan kan Skye het vuur wel aanhouden. Het gebeurt echter ook dat ze het \"te koud heeft\" om iets te doen en dan laat ze het vuur toch uit gaan. Als de honger-, dorst- en vermoeidheidsmeters een bepaalde waarde bereiken dan krijg je een waarschuwing in beeld. Als je niet genoeg drinkt, kan je niet meer eten. Ben je te moe, dan kan je geen boomstammen meer wegrollen. Het is dus belangrijk de meters goed in de gaten te houden.