DVD: My Mom's New Boyfriend

We kennen Meg Ryan vooral van haar vele romantische komedies. In de nieuwste op dvd verschenen Ryan-film is het element van romantiek verweven met een stukje misdaad/spanning. De film, My Mom's New Boyfriend, is vanaf 7 oktober in de winkel verkrijgbaar. Naast Meg Ryan (in deze film met wel heel erg gebotoxte lippen!) zijn ook Antonio Banderas en Colin Hanks te zien. Een verhaal over moeder-zoonrelaties, liefde, misdaad en diverse andere verwikkelingen. "95 minuten komedie" belooft de tekst op de achterkant van de box. Laat maar komen!

Het verhaal in een notendop
Henry Durand (Colin Hanks) heeft drie jaar voor de FBI in het buitenland gezeten wanneer hij uiteindelijk terugkeert naar zijn 'oude' woonplaats. Een eerste bezoek dat gepland staat is dat aan zijn moeder Marty (Meg Ryan). Was Marty vóór haar zoon vertrok een dikke en vooral ongelukkige vrouw, ze is veranderd in een volslanke, sexy dame. Het nieuwe uiterlijk van zijn moeder bezorgt Henry uiteraard de nodige problemen. Niemand ziet zijn moeder graag als 'sexy mom'. Marty neemt het ook niet zo nauw met trouw zijn en stapt er lustig op los, met steeds andere mannen. Uiteindelijk leert ze Tommy (Antonio Banderas) kennen.

Wanneer Henry voor de FBI een nieuwe zaak moet onderzoeken, blijkt het om de vriend van zijn moeder te gaan. Tommy wordt er van verdacht een kunstroof te beramen. De lijn tussen privé en zaken wordt wel erg dun voor Henry, zeker als er afluisterpraktijken aan te pas komen. Hij wil helemaal niet weten wat zijn moeder allemaal uitspookt in de slaapkamer. Het onderzoeken van deze zaak bezorgt hem de nodige problemen, maar Henry is trouw aan zijn werkgever en doet er alles aan het onderzoek tot een goed einde te brengen, zonder daarbij zelf traumatische schade op te lopen.

Hilarisch?
De film is bij tijd en wijle wel komisch, maar verre van hilarisch. De plot is vrij dun en ook zeer voorspelbaar. Het acteerwerk van Ryan is niet wat we van haar gewend zijn. Echter, slecht is ze ook niet. Haar karakter lijkt alleen niet echt uit de verf te komen. Wel weet ze de chemie tussen haar en Banderas goed over te brengen. Dit zorgt voor het romantische element in de film. Banderas zet vooral de standaard rol van 'bad guy' met het verleidelijke zwoele accent neer. Hij is er inmiddels zo bedreven in dat het hem nauwelijks moeite moet hebben gekost. Jammer, want de acteur heeft meer in zijn mars dan dit soort stereotype rollen te spelen. Opmerkelijk is wel dat de meest komische rol is weggelegd voor een bijrol. Enrico Colantoni is als de Italiaanse chefkok en 'ex-lover' van Marty nog het meest hilarisch. Zijn rol doet wat denken aan de karakters uit Ratatouille.

Al met al is My Mom's New Boyfriend een niet al te hoogstaande film. Heb je anderhalf uur over in het weekend, dan is deze film een optie. Verwacht er niet te veel van en je zult je waarschijnlijk ook nog best vermaken. Maar voor het verhaal en de humor hoef je het niet te doen, dan zit je met vele andere films wellicht beter. Tweeënhalve ster is een redelijk accurate beoordeling. Het is een 'halve vijf' en deze film kun je ook zo kwalificeren: half, half.

Label: Foreign Media Releasedatum: 7 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.