Boek: Manda Scott - Het verborgen kristal

"21.12.2012. De datum staat vast. De tijd dringt. Stel dat de voorspelling van de Maya's uitkomt..." Dat is de tekst op de kaft van het boek waarmee de belangstelling van potentiële kopers gewekt moet worden. Het verborgen kristal is een literaire thriller over de zoektocht naar een kristallen schedel en een wanhopige poging van de vinders om het noodlot dat de mensheid volgens de Maya's in 2012 zal treffen, te voorkomen.

Twee, met elkaar verweven, verhalen staan centraal in het boek. In het ene zijn speleologe Stella Cody en haar man Kit op zoek naar een verborgen schat aan de hand van aanwijzingen die ze in oude manuscripten hebben gevonden. In het andere volgen we Cedric Owen, een Schotse arts in Parijs in 1556 die in het bezit is van een mysterieuze kristallen schedel.

Het boek is vlot geschreven en leest makkelijk weg. Helaas is het wel zo dat de schrijfster heeft gemeend dat ze de lezer, net als in de boeken van Dan Brown, mee moet laten denken bij het oplossen van de raadsels en onderschat ze de intelligentie van de lezer daarbij schromelijk. Zo is het absoluut ongeloofwaardig dat tientallen wetenschappers gedurende honderden jaren manuscripten bestuderen maar niet doorhebben dat 'schuimend wit water' in 'de kathedraal van de aarde' op een waterval in een grot moet slaan. Stella en Kit zijn de enigen die het doorhebben en uiteraard vinden zij na het nodige kruip- en klimwerk de kristallen schedel die Cedric Owen daar vierhonderd jaar geleden heeft verstopt.

Er blijkt echter iemand in de grot achter hen aan te zitten, en Kit raakt ernstig gewond. Voor de lezers is het vrijwel meteen duidelijk wie van degenen die van te voren op de hoogte waren van de op handen zijnde speurtocht in aanmerking komt voor deze daad, maar Stella en Kit hebben geen idee zodat het pas op de laatste paar bladzijden uit de doeken wordt gedaan. Wat spannend bedoeld is, wordt zo wel erg voorspelbaar. Ook gebruikt de schrijfster wel erg veel overtollige bijvoeglijke naamwoorden waardoor het geheel hier en daar wat zweverig en wollig overkomt. Nostradamus en John Dee worden er met de haren bijgesleept en voegen niet daadwerkelijk iets toe, behalve dan het gevoel dat Manda Scott graag wil laten geloven dat ze veel onderzoek heeft gedaan naar de tijd waarin Cedric Owen leefde. Het overtuigt niet echt.

De stukken over Cedric Owen en zijn avonturen op weg naar Zuid Amerika zijn wel geloofwaardig en makkelijk te lezen. De stukken die zich afspelen na zijn terugkeer in Engeland zijn helaas minder geslaagd en weten niet te overtuigen. Wat overblijft is een aardig boek voor in de vakantiekoffer, luchtig leesvoer voor op het strand, maar door de voorspelbaarheid van het plot niet echt een aanrader.

Uitgever: A.W.Bruna ISBN: 9789022994535 Pagina's: 350