Boek: Patricia Highsmith - Carol

De succesvolle, Amerikaanse auteur Patricia Highsmith overleed in 1995 op de leeftijd van 74 jaar. Ze schreef 22 romans en tientallen korte verhalen, waarvan er veel gebundeld zijn uitgegeven. Highsmith is auteur van de wereldbekende Ripley-boeken, waarvan diverse verfilmingen zijn gemaakt. Het is ook de verfilming van haar eerste boek, Strangers on an Train geweest, die haar beroemd heeft gemaakt. Alfred Hitchcock verfilmde dit boek in 1951, waarna Highsmith een gevestigde naam was. Carol is Highsmiths tweede roman. Het kwam in het Engels uit in 1952 onder de titel The Price of Salt en onder het pseudoniem Claire Morgan, omdat ze het succes van haar 'suspense'-boeken niet in gevaar wilde brengen.

Bijzonder figuur
In 1991 verscheen het boek onder de titel Carol voor het eerst onder haar eigen naam. In 1991 verscheen het boek ook in het Nederlands. Nu, dik een halve eeuw na publicatie, brengt uitgeverij Sirene het boek nogmaals uit, in een zogenaamde 'P.S.'-editie. Dit houdt in dat de laatste dertig pagina's van het boek vol staan met informatie over de auteur, over het boek en over de rest van de bibliografie van de auteur. Met dit soort informatie bestaat het gevaar vaak dat het een standaard feitenopsomming is, maar in dit geval is het werkelijk erg leuk om die extra bladzijden te lezen. Nu is Patricia Highsmith ook wel een heel bijzonder figuur. De relatie die ze met haar moeder had, de nare, liefdeloze jeugd, haar eigen lesbische en heteroseksuele relaties. Uit haar leven kon ze duidelijk genoeg inspiratie halen voor 22 boeken. De Carol uit het boek is ook gebaseerd op een vrouw die Highsmith zelf tegenkwam tijdens een bijbaantje bij Bloomingdale's.

Carol
De ontmoeting uit Highsmiths echte leven heeft ze vertaald naar een Therese, die als verkoopster werkt in een warenhuis in New York. Carol loopt als klant de winkel in en koopt een cadeau voor haar dochter. Therese is weg van deze vrouw en besluit Carol een briefje te schrijven, waarin ze voorstelt iets te gaan drinken. Carol gaat hierop in en de beide vrouwen zien elkaar vanaf dat moment heel regelmatig. Carols ex-man komt te weten dat ze een verhouding heeft met een vrouw en omdat dit natuurlijk 'not done' is, wil hij het volledige voogdijschap over hun dochter. Carol gaat snel naar huis, ze was met Therese op vakantie, om dit op te lossen en verzekert Therese dat ze terug zal komen. Toch kiest ze voor haar dochter en verbreekt dus het contact met haar vriendin. Maar de vrouwen kunnen elkaar niet vergeten.

Geestesziekten
Highsmith heeft een niet kinderachtige stijl van schrijven. Ze schuwt geen onderwerp en is een meester in het doorgronden van de mensen in haar boeken. Ze las op haar achtste al boeken over geestesziekten bij mensen en was volledig gefascineerd. Toch, of misschien juist daardoor, was ze niet erg gesteld op het gezelschap van mensen. Carol schreef ze bij een flinke koorts van de waterpokken, die ze als kind nog niet had gehad en waarschijnlijk had opgepikt van snotterkindjes in datzelfde warenhuis, waar ze de echte Carol ontmoette. Dit boek was een halve eeuw geleden vooral in de homowereld vrij populair, omdat het de stereotypen ontweek en, geheel atypisch voor dit soort boeken in die tijd, een goed einde had. In 2007 is het vooral een spannend boek over een bijzondere liefdesrelatie die dreigt mis te lopen. Het is een triest en zoet boek tegelijk.

Uitgever: Uitgeverij Sirene ISBN: 978 90 5381 440 6 Pagina's: 334