Film: 1408

De verhalen van Stephen King zijn al jarenlang een inspiratiebron voor films. Tegenover de geslaagdere verfilmingen zoals The Shining en It staan helaas ook veel mislukte films zoals Maximum Overdrive, de enige poging van King in de regiestoel, en The Lawnmower Man waar meneer King vast niet blij van wordt. Dit keer is het de beurt aan regisseur Mikael Håfström om te laten zien wat hij met Kings materiaal kan. Håfström heeft met Ondskan al bewezen dat hij een zeer degelijke film kan afleveren en doet zijn best om met 1408 hetzelfde te doen.

It's an evil fucking room
Mike Enslin is een schrijver die zich bezig houdt met het ontkrachten van paranormale verschijnselen in zogenaamde "Haunted Houses". Vaak worden de gebouwen gebruikt om, met hun sappige verhalen, toeristen te lokken. Enslin probeert al deze spookhuizen uit en deelt zijn ervaringen in zijn boeken. De eigenaren van deze behekste huizen hebben al snel door dat een hoog cijfer van Enslin leidt tot meer bezoekers en nodigen hem dan ook graag uit voor een test. Zijn nieuwste uitnodiging is een ansichtkaart met een foto van het Dolphin Hotel erop. De tekst op de achterkant luidt: "Don’t stay in room 1408". Enslin probeert meteen de kamer te boeken bij het hotel, maar krijgt doodleuk te horen dat de kamer niet in gebruik is en dus niet geboekt kan worden. Enslin pakt uiteraard meteen zijn koffers en is onderweg naar het Dolphin. Daar aangekomen kan Enslin, ondanks sterk afraden van de manager van het hotel, uiteindelijk toch de nacht doorbrengen in de gevreesde kamer. Een kamer waarin niemand langer dan één uur is geweest en deze levend heeft kunnen verlaten. Zoals de hotelmanager het mooi weet te zeggen: "It's an evil fucking room".

Cynische Cusack
1408 is een geslaagde verfilming geworden van het korte verhaal van Stephen King. Regisseur Mikael Håfström weet de meeste valkuilen goed te omzeilen en speelt het spelletje met zijn cynische hoofdpersonage goed mee wat leidt tot een luchtig eerste gedeelte waar ook voor humor een plaats is. Als de eerste rare gebeurtenissen zich voordoen, reageert Enslin een beetje als het bioscooppubliek dat naar de film kijkt: “goh, wat verrassend dat zo'n spookcliché weer tevoorschijn wordt gehaald”. Dat is ook een manier om met de verwachte clichés om te gaan. John Cusack (High fidelity) is in deze dan ook een goede keus om de extreem cynische Enslin te spelen.

Helemaal alleen
Hoe langer Enslin in de kamer is, hoe vreemder de gebeurtenissen worden en hoe minder verklaringen hij kan bedenken. Als de hotelkamer dan ook nog veel informatie blijkt te hebben over Enslins persoonlijke problemen, begint zelfs hij te twijfelen over de magische krachten die de kamer zou bezitten. Naarmate Enslin minder cynisch wordt tijdens het verblijf, gaat Cusack ook serieuzer acteren. En dat is maar goed ook, want Cusack moet de film grotendeels alleen trekken. Hier en daar krijgt hij wat bijval van de hotelmanager die kort maar krachtig wordt gespeeld door Samuel L. Jackson (Pulp Fiction) en van zijn ex-vrouw gespeeld door Mary McCormack (K-PAX). Maar verder is hij helemaal "alleen" in zijn hotelkamer.

Naarmate de film vordert, verandert de film steeds meer richting het "serieuze" en helaas ook steeds meer leunend op de special effects. En dat is jammer, want op een gegeven moment waan je je meer in een overdreven rampenfilm dan in een spannende film. De langzame zorgzame opbouw wordt uiteindelijk gewoon overboord gegooid en de hel breekt los in de kamer. Met een niveautje of twee te veel enthousiasme. Zonde, want dit is dan ook de grootste reden waarom het eindoordeel voor 1408 uiteindelijk niet zo hoog is geworden als had gekund.

Label: Benelux Film Distributors Releasedatum: 30 augustus 2007
Kijkwijzer: Waardering: