DVD: Io Non Ho Paura

Het Italiaanse Io Non Ho Paura (I'm Not Scared) uit 2003 is een film over de onzichtbare scheidslijnen tussen twee werelden. De tienjarige Michele staat op het punt de breuk tussen het onschuldige kind en de verbitterde volwassene te overbruggen als hij een gruwelijk geheim ontdekt in een donker gat in de grond nabij een verlaten huis. Terwijl iedere jongen van zijn leeftijd nog zorgeloos buiten kan spelen, is dat er voor Michele niet meer bij wanneer hij de even oude Filippo totaal verwaarloosd onder de grond aantreft. Als hij erachter komt dat zijn vader één van de ontvoerders van het schuchtere, kleine jongetje is, staat hij voor een keuzemoment dat zijn leven hoe dan ook zal veranderen.

Visueel adembenemend
De scheiding tussen de werelden van de jeugd en die van de volwassenen vindt je terug in haast alle elementen. Door de enorme hitte in de beruchte zomer van 1978 in Zuid-Italië slapen de volwassenen overdag, en wanneer de kinderen uit angst voor de totale duisternis op het platteland naar bed gaan, komen de ouders uit hun slaapkamer. Ook visueel wordt de tweedeling duidelijk gemaakt. In de scènes met de kinderen vallen vooral de oogverblindende goudgele graanvelden op, waar de zon op brandt en de wind door heen danst. De scènes met de ouders en de ontvoerders zijn meteen een stuk grauwer. Michele lijkt zijn jeugd opnieuw te beleven, als in een droomrealiteit, kleurrijker en mooier.

Sublieme sfeer
Het verhaal blijft continu intrigeren. Michele weet niet of hij zijn geheim wel moet delen met zijn vrienden, en ook al is hij vastbesloten Filippo te helpen, zijn vader die hij toch al niet vaak ziet wil hij absoluut niet teleurstellen. Daar komt nog eens bij dat de jonge acteurs verbazingwekkend goed zijn, en de gecomponeerde soundtrack de sfeer van het broeierige jongensavontuur compleet maakt. De making of op de dvd, die o.a. het boek waar de film op is gebaseerd en de opnames behandelt, is ook zeker niet verkeerd.

Io Non Ho Paura van regisseur Gabriele Salvatores is een wonderschone film, zowel visueel als narratief, die vooral de arthouseliefhebber zal ontroeren en inspireren.

Label: Universal Releasedatum: juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: