CD: Daniel Cirera - Honestly; I love you *cough*

De Spaans-Zweedse singer/songwriter Daniel Cirera is in eigen land een legende. Eind 2004 verscheen daar zijn cd Honestly; I love you *cough*. Via mond op mondreclame kwam de cd terecht in clubs en radiostations van Duitsland, Ierland en Frankrijk. Het album was daar niet eens te verkrijgen, maar de single was er al wel een hit. Inmiddels is Cirera's debuut-cd ook eindelijk verschenen in Nederland. De videoclip van de eerste single 'Motherf*cker-fake-vegetarian ex-girlfriend' is te vinden op YouTube en www.danielcirera.com.

Gebroken hart
Cirera schrijft en zingt zijn eigen muziek. In zijn tienerjaren zat hij al eens als gitarist bij een bandje, maar hij kwam er achter dat hij liever zijn eigen muziek ten gehore wil brengen. Een muzikale pauze werd besteed aan een studie Commercieel Recht, maar op het moment dat hij ontdekte dat zijn vriendin vreemd ging, ging hij met een gebroken hart op reis. Eenmaal terug in thuisplaats Stockholm resulteerde dit in elf bijzondere nummers. Cirera's ingetogen stemgeluid is uit duizenden te herkennen, niet bijzonder mooi, maar wel erg sfeervol. De songteksten staan bomvol vloeken en onaardige dingen over dat ex-vriendinnetje. Cirera schrijft uit zijn hart en ziet het nut niet van het vinden van synoniemen, alleen om te voorkomen dat je iets politiek incorrects zegt. Dit maakt de teksten grof, maar ook bloedeerlijk.

Anarchy in the UK
De single met die leuke titel is ook meteen het eerste nummer van de cd. Een leuk deuntje met een tekst waarin Cirera inderdaad op niet zachtzinnige wijze volledig open zijn gekwetste gevoelens laat blijken. 'Roadtrippin' volgt en dat nummer heeft een aanstekelijk ritme en een catchy refrein. Een nog vetter ritme is te vinden in 'She rules the school', met ondersteuning van een lekker gitaardeuntje. Dat Cirera ook wel wat mindere muziek produceert, horen we tijdens 'Sorry, sorry, sorry', een wat saai en eentonig nummer. Mijn favoriet van de plaat volgt echter meteen: '1992', een onweerstaanbaar meezingnummer en een erg vermakelijke tekst. In de wat vlottere nummers komt Cirera toch beter over. De tragere nummers hebben de neiging om wat eentonig te zijn, alhoewel het nog steeds een genot is om naar de stem van Cirera te luisteren. Honestly; I love you *cough* is een album dat niet snel zal vervelen en een houdbaarheid heeft van vele jaren. Een heel eigen versie van 'Anarchy in the UK' (The Sex Pistols) is een erg leuke aanvulling op de cd.

Label: CNR Music Releasedatum: 9 april 2007