Boek: Carlos Ruiz Zafón - Gaudí in Manhattan

Vrijwel iedere boekliefhebber kent het boek De Schaduw van de Wind van Carlos Ruiz Zafón. Een enorme pil over Barcelona en boekenliefde. Het is een titel die in elke top tien lijst terecht kwam en nu nog steeds haar uitgeverij flinke opbrengsten maakt. Dat een uitgeverij die aandacht voor een auteur wakker wil houden, is logisch. Dat ze dat doen met een schattig boekje, waarin nog geen 16 bladzijden zijn bedrukt met een reusachtig font, is dan weer jammer.

Gaudí in Manhattan gaat over de architect Miranda, die Gaudí bijna vereert. Hij krijgt de kans om Gaudí te vergezellen op een reis naar New York, omdat hij zowel Engels als Spaans kan spreken. De meester blijkt helemaal niet zo getikt te zijn als men hem wil doen geloven en de twee kunnen prima met elkaar opschieten. De reden dat Gaudí zijn geliefde Sagrada Familia verlaat voor het vreemde New York, is dat zijn nieuwe opdrachtgever bereid is de kosten voor de voltooiing van de Sagrada Familia op zich te nemen. In ruil daarvoor zal Gaudí een flinke tijd moeten werken aan een wolkenkrabber in Manhattan. De opdrachtgever blijkt een beeldschone, jonge vrouw te zijn, die een mysterieuze invloed heeft op Gaudí. Een paar dagen later is het paar alweer op weg terug naar Barcelona. Tijdens de terugreis heeft Gaudí zijn schetsen overboord gegooid en als enige verklaring gegeven: "God heeft geen haast, en ik kan niet de prijs betalen die van mij wordt verlangd." Twintig jaar later krijgt Miranda bericht van Gaudí's dood. Hij neemt zich voor om zijn leven te wijden aan het afmaken van de Sagrada Familia, wetende dat ook hij het niet af zal krijgen en zijn opvolgers na hem ook niet.

Voor liefhebbers van Antoni Gaudí en de Sagrada Familia (een kerk in Barcelona) is dit een leuk boekje. Het verhaal is erg kort, maar heerlijk mysterieus en dromerig. Ruiz Zafón gebruikt een flink aantal bijzinnen in zijn verhaal, waardoor je je aandacht er wel bij moet houden. Voor liefhebbers van zijn De Schaduw van de Wind is dit ook wel een beetje een musthave. Dat dit miniboekje slechts een kleine hoeveelheid tekst bevat, wordt goed gemaakt door de mooie illustraties (waaronder schetsen van Gaudí zelf) en de fijne prijs van nog geen vijf euro. Het boekje is ook nog eens aantrekkelijk vormgegeven, wat het een perfect geschenkje maakt. Ik kan het echter niet meer dan drie sterren geven, want er staat gewoon amper iets in om te beoordelen.

Uitgever: Signature ISBN: 978 90 5672 248 7 Pagina's: 22