Boek: David Wolstencroft - De Opdracht

Alweer een debuut. David Wolstencroft schreef De Opdracht, waarin twee spionnen het elkaar moeilijk maken. Wolstencroft is bekend als bedenker en schrijver van de tv-serie Spooks. Dat hij een tweede carrière heeft gevonden mag duidelijk zijn. Dit boek is spannend, origineel en heeft twee geweldige hoofdpersonages.

Die twee hoofdpersonages zijn Charlie en George. Op het eerste gezicht twee sukkels eerste klasse met een suf baantje bij een fotokiosk. Charlie is de jongste van de twee en is aangenaam verrast als een knappe dame haar fotorolletjes aflevert om te laten ontwikkelen. Dat George hem voor is bij de balie, steekt hem. George is een stuk ouder dan Charlie en draagt altijd fleecetruien. Hij is wat molliger en heeft een ingeslapen lichaamshouding. Als Charlie per ongeluk in de gaten krijgt dat George en de dame elkaar intiemer kennen dan ze laten merken, gaan de alarmbellen werken. Hij probeert uit te zoeken hoe de vork in de steel zit. Dit loopt uit op een mislukt onderzoek, waarbij George en Charlie elkaar eindelijk vertellen dat ze allebei spion zijn bij de Britse geheime dienst. Ze hebben allebei dat undercover baantje bij de fotokiosk gekregen, maar concluderen dat dat een foutje moet zijn geweest. Als ze later terug zijn in de kiosk en ontwikkelde foto's bekijken, krijgen ze allebei een opdracht van hun meerdere. Een moordorder. Op de dertiende foto van hun rolletjes staat het gezicht van degene die ze moeten doden. Beiden kijken naar een foto van hun collega.

Dan breekt de hel los. Ze durven elkaar en anderen in de dienst niet te vertrouwen. Na een spannende jacht op elkaar, besluiten ze dat het een onzinnige zaak is en sluiten ze een deal. Ze gaan samen uitzoeken waar deze ellende is begonnen. Dat blijkt lastiger te zijn dan gedacht.

Wolstencroft levert een heerlijk spannend boek af. Hij is in staat om de lezer voor de volle omvang van het boek geïnteresseerd te houden. Hij heeft Charlie en George perfect vormgegeven. Zeker George is een bijzonder personage geworden. Gaandeweg in het verhaal leer je dat je maar niet vooruit moet denken, omdat er zoveel plotwendingen zijn dat het niet meer mogelijk is het einde te voorspellen. Dit is meteen het enige minpunt van het boek. Tegen het einde zijn er zoveel plotwendingen geweest, dat je bijna niet meer snapt hoe het allemaal in elkaar steekt. Toch is de spionagewereld geweldig beschreven en is het spelletje 'het goede nieuws is, het slechte nieuws is' waarmee Charlie zijn beslissingen afweegt een leuke vondst. Vanwege het warrige einde geen vier sterren, maar Wolstencroft kan WEL goed schrijven. Ik hoop dat hij ook met deze carrière blijft doorgaan.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 8914 2 Pagina's: 281