CD: Incubus - Light Grenades

Incubus hoeft zichzelf niet meer te bewijzen. Met miljoenen verkochte albums wereldwijd zou de band in principe kunnen gaan rentenieren. Maar zoals het echte rockers betaamt, lijken ook deze heren door te gaan totdat ze erbij neervallen. Het zesde album van de Californische band is er dan eindelijk. Light Grenades heet het nieuwe werkje. En zoals elke band die al even meedraait, verandert ook geleidelijk aan het geluid van Incubus. Waar ze eerst vooral leuke en lollige rock maakten, is het geluid over de jaren heen steeds stabieler geworden. Light Grenades bewijst dit nogmaals.

Incubus lijkt mijlen verwijderd van hun eerste release Enjoy Incubus. Waar de eerste plaat vol stond met titels als You Will Be A Hot Dancer; op de nieuwe cd heet een dergelijk nummer A Kiss To Send Us Off. De band is volwassen geworden, hoe clichématig dat ook mag klinken. De plaat klinkt goed uitgebalanceerd. Aan de ene kant weten ze nog steeds hoe ze flink moeten rocken. De titeltrack is daar een goed voorbeeld van: scheurende sirene-achtige gitaren, stevige drums, en een luidgalmende Brandon Boyd bewijzen dat Incubus de wilde haren nog niet verloren is. Het daaropvolgende Earth To Bella Pt. 1 staat in schril contrast hiermee. Een akoestische gitaar zet in, Brandon begint er fragiel overheen te zingen. Juist wanneer je als luisteraar dreigt weg te zakken knallen ze het nummer in. Precies zoals we van Incubus gewend zijn. Een enkele keer lijkt de band toch weg te zakken. Rogues en Pendulous Threads klinken wel erg bekend in de oren, en hadden zo ingewisseld kunnen worden voor twee willekeurige andere nieuwe nummers.

Stabiliteit lijkt het credo te zijn op deze plaat. De band weet jammer genoeg nergens een Wish You Were Here (Morning View, 2001) neer te zetten. De alleraardigste single Anna Molly bouwt grotendeels nog voort op het inmiddels bekende geluid van de band. Op Love Hurts lijkt de band een hele stap vooruit te maken, maar weet die toch niet helemaal waar te maken. Opvallend genoeg is het beste nummer op de cd ook één van de meest rustige. Op Dig weet de band een evenwichtige nummer neer te zetten. Waar Incubus ook op dit album nog regelmatig zo van heftig gitaarwerk vervalt in een eenvoudig riffje (A Kiss To Send Us Off), weten ze op Dig een constant en harmonieus nummer neer te zetten. Gelukkig zonder een seconde saai te worden.

Light Grenades borduurt logischerwijze voort op Incubus' vorige albums. Met als enige verschil dat ze steeds beter lijken te weten hoe ze een goede degelijke plaat neer moeten zetten. Jammer dat 'degelijk' al gauw een synoniem voor saai kan worden. Stabiliteit, volwassenheid en degelijkheid is prima jongens, maar laat het alsjeblieft niet saai worden in de toekomst.

Label: Sony BMG Releasedatum: 28 November 2006