DVD: The Good Shepherd

Robert de Niro waagde het vijftien jaar geleden voor het eerst; regisseren. De man die vooral bekend is geworden door zijn illustere rollen als boxer, maffiaman, en noem nog maar meer op, wilde het ook eens proberen achter de camera. Met The Good Shepherd waagde De Niro nog een poging, en met Matt Damon en Angelina Jolie in twee van de hoofdrollen kan het bijna niet mis gaan.

De Niro: regisseur
Of hij het nog een keer zou doen, vroeg Larry King aan De Niro tijdens zijn programma Larry King Live (CNN). "No way", antwoordde de Niro doodleuk. Tenminste, niet deze film, en niet in z'n eentje vervolgde hij. Angelina Jolie en Matt Damon, aan beide zijden van De Niro, leken niet eens verbaasd te zijn over deze uitspraak. Regisseren ligt hem wel, bekende hij, maar hij ziet het meer als een prettige bijkomstigheid. Bovendien wilde hij het ook wat rustiger aan gaan doen. Er is niemand die dat hem kwalijk gaat nemen. Inmiddels loopt Bob De Niro ook richting de zeventig, en moet jammer genoeg zijn prioriteiten stellen.

Prioriteiten stellen is blijkbaar sowieso iets wat Bob graag doet. Zo stook hij tijdens interviews het niet onder stoelen of banken dat hij liever Leonardo DiCaprio had gehad voor de mannelijke hoofdrol. Damon was een uitstekende tweede keus zei hij. Leo was toch te druk met het opnemen van andere films en Damon had net wat tijd vrijaf. Jolie daarentegen lag vanaf het eerste moment vast. Ook voor de kleinere rollen heeft de Niro veel grote namen weten vast te leggen. Zo zien we ook Alec Baldwin, Joe Pesci, en William Hurt voorbij komen als zeer serieuze CIA mannen. De Niro weet in ieder geval hoe hij moet casten.

Wilson, Edward Wilson
The Good Shepherd gaat over de uitmuntende student Edward Wilson (Matt Damon). Op Yale wordt hij gerekruteerd door het geheime genootschap ‘Skull and Bones’ dat toekomstige wereldleiders opleidt. Met zijn scherpte, uitmuntende reputatie en zijn oprechte geloof in de Amerikaanse normen en waarden maken van hem een goede kandidaat voor een bloeiende carrière bij de overheid. Als één van de grondleggers van de CIA, werkend in een organisatie waar je op je hoede moet zijn, wordt Wilsons grote idealisme al snel op de proef gesteld door een groeiend gevoel van onbehagen. Zijn toewijding neemt hem geheel in beslag en hij heeft geen tijd meer voor zijn vrouw, kind en vrienden. Hij vertrouwt niemand meer en raakt verstrikt in zijn eigen web van wantrouwen en achterdocht.

De moeite waard
In The Good Shepherd bewijst De Niro dat regiseren hem zeker ligt. Uit de 'making of'-documentaire blijkt ook dat hij alle touwtjes in handen had bij het opnemen. Van de manier waarop de acteurs moesten praten tot de manier waarop de een lichtscherm is gepositioneerd, de Niro regisseert het. Ook het acteerwerk laat niets te wensen over. Jolie speelt een voor haar welbekende rol als losbandige studente en later huisvrouw. Ook Matt Damon zet wederom een uitstekende rol neer als CIA-inspecteur. Het enige wat de film tegen heeft, is dat de Niro erg veel nadruk legt op de conversaties. Hierdoor komt de film soms langdradig over en brengt niet de verwachte spanning en actie.

De 2-DVD Special Edition heeft op de tweede DVD interessante extra’s met onder meer de twee goede 45 min. durende documentaires over de CIA en de KGB. Daarnaast staan er interviews op met cast en crew, de bioscoop trailer, 'behind the scenes'-materiaal, en een photo gallery. Deze fraaie steelbook uitgave is zeker een aanrader voor degenen die geïnteresseerd zijn naar de achterliggende gedachte bij deze film. Een goede film met een boeiende achtergrond. De moeite waard om een keer goed de tijd voor te nemen.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 12 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering film:
Waardering extra's: