DVD: Tsotsi

Verhalen over criminele jongeren uit sloppenwijken doen het goed in de filmwereld. In 2002 was daar het geprezen Cidade de Deus. Nu is de DVD van de Oscar-winnaar voor beste niet-Engelstalige film van 2005 uitgekomen; Tsotsi. Een indrukwekkende karakterstudie van een 19-jarige crimineel uit de townships van Johannesburg. Tsotsi, wat gangster of crimineel betekent, is de leider van een kleine bende die hun inkomsten bemachtigen in het criminele circuit. De grimmige sfeer in de stad en de bende wordt gedeeltelijk geromantiseerd door de esthetiek van de beelden en de manier waarop de personages naar voren worden gebracht. Drie van de vier bendeleden lijken vanaf het begin nog iets goedaardigs in zich te verschuilen, ze komen niet over als beruchte en gevreesde criminelen. Alleen Butcher heeft de uitstraling van een killer zonder hart. Het is dan ook vanaf de eerste tien minuten duidelijk dat er een psychische metamorfose aan gaat komen.

Tsotsi, briljant gespeeld door nieuwkomer Presley Cheweneyagae, leeft van dag tot dag. En hij is degene die herhaaldelijk plannen verzint om aan geld te komen. Vanuit de townships gevuld met golfplaten, trekken ze regelmatig naar het metrostation om aan geld te komen. Moord wordt niet geschuwd door de vier. Hun gedrag is het resultaat van de kansloze, harde samenleving om hen heen.
Tsotsi, schiet op een dag in een verwilderde bui een vrouw neer en steelt haar auto. Hij heeft dan echter nog niet in de gaten dat de baby van de vrouw nog op de achterbank ligt. De baby zal zijn spiegel worden. Een spiegel waarin hij zichzelf herkent, een onschuldig kind zoals hij vroeger ook was. Door voor het kind te willen zorgen zie je Tsotsi's verlangen naar zijn eigen onschuld groeien. Maar hoe voedt hij een kind op van iemand anders en hoelang komt hij er mee weg?

Tijdens de film wordt een perfecte balans gevonden tussen rauwe geweldplegingen en ingetogen, intieme momenten waarin de nieuwe aard van Tsotsi naar boven komt. Het beeld is geromantiseerd, maar de manier waarop regisseur Gavin Hood beide kanten toont houdt de afwisseling erin, de aandacht vast, én is gewoon prachtig om naar te kijken. Over de meeste beelden hangt een grauwe schaduw die de film het hardere karakter geven, maar op intieme momenten creëren de kleurpaletten in de scènes hoop en rust. Ook de muziek is goed gekozen. De agressieve Tsotsi wordt ondersteund door de kwade en opzwepende muziek uit de Zuid-Afrikaanse townships, kwaito. Vusi Mahlasela zorgt voor de muzikale rust wanneer Tsotsi zijn menselijke kant laat zien.

Ondanks de duidelijke transformatie van Tsotsi blijft hij de hele film onbetrouwbaar. Er is geen moment in de film dat je zeker weet dat hij echt het goede pad kiest. Deze spanning maakt de film erg de moeite waard.
Het verhaal is gebaseerd op een roman van Athol Fugards, waar het verhaal zich in de jaren vijftig afspeelt, maar is aangepast naar een hedendaags tijdsbeeld in Zuid-Afrika. De acteerprestaties zijn erg goed, vooral de gelaatsuitdrukkingen en de manier waarop deze in beeld gebracht worden ondersteunen het karakter van de film. De DVD bevat als extra nog een 'making of' die interessant en niet langdradig is. Korte interviews met acteurs en regisseur komen aan bod alsmede het filmen op de set.

Samengevat is dit een juweeltje met goede acteurs, goed script, mooie esthetiek en passende muziek.

Label: CNR Entertainment Releasedatum: 7 juli 2006
Kijkwijzer: