CD: The Czars - Sorry I Made You Cry

Sorry I Made You CryDe weerman zei het zelf gister, de zomer zit er weer een beetje aan te komen. Wie daar echter helemaal geen trek in heeft, in al die vrolijkheid en mooie meisjes in korte rokjes, biedt het nieuwe album van The Czars uitkomst. Melancholie zoals het ooit bedoeld is, donker, om depressief van te worden. Uiteindelijk toch met een warm gevoel achterblijvend, door de schoonheid van de muziek. Sorry I Made You Cry in een notendop.

Of The Czars nu wel of niet uit elkaar zijn, dat zullen ze waarschijnlijk alleen maar zelf weten. Het lijkt erop dat alleen zanger John Grant nog is overgebleven, vandaar dat dit album bestaat uit 11 covers die al eerder op b-kanten verschenen. Misschien niet iets waar alle Czars fans blij van worden, maar ze zullen het er mee moeten doen. Het is vooral de prachtige unieke stem van John Grant, die doet denken aan de donkere kant van Tom Waits en de zuiverheid van Nick Cave, dat deze covers hun bestaansrecht en vernieuwende sound meegeeft.

Het probleem met covers is dat vaak de nummers niet te overtreffen zijn, iets dat Grant goed begrijpt. Hij geeft er zijn eigen draai aan, zonder te proberen het nummer te verbeteren. Stuk voor stuk mooie ballads, maar helaas nergens een stukje up-tempo te bekennen. Dat geeft echter niks als je de intro van Nina Simone's 'Black Is The Colour' hoort. Een repetitieve trompet, wat noten op de piano. Daarna enkel de stem van Grant die het hele nummer draagt, met hier en daar wat slagen op een akoestische gitaar.

Veel meer heeft Grant niet nodig, helaas zorgt dit ook voor een beperkte houdbaarheidsdatum van Sorry I Made You Cry. Het is niet een album dat je zo maar even uit de kast trekt om het vervolgens 3 keer achter elkaar te beluisteren. Meer iets voor een regenachtige zondagmiddag. Kopje thee erbij, kruip onder de dekens, en verdrink in de muziek van o.a. ABBA, Tim Buckley en Rogers & Hart.

Label: Bella Releasedatum: 29 mei 2006 Waardering: