DVD: Saw 2

Elke filmliefhebber heeft wel een genre dat hem gewoon minder ligt. In mijn geval is dat het horrorgenre, al dat bloed en zogenaamde angstaanjagende momenten, geef mij maar gewoon een goed verhaal met de nodige suspense. De enige films waar ik dan ook echt een beklemmend en angstig gevoel van kreeg zijn The Shining, en geloof het of niet, Mulholland Dr. Het weglaten van het geweld werkt vaak een stuk effectiever, iets dat horrorregisseurs (denk aan Eli Roth) maar niet lijken te begrijpen. In 2004 veranderde dit echter met de komst van Saw, dat een geweldig plot, gruwelijke beelden en psychologie haast perfect met elkaar combineerden.

Saw II is niet een sequel dat nooit gemaakt had mogen worden, maar alles behalve een bevredigende opvolger. Het sterkste punt van Saw was het psychologische aspect. Twee mannen die samen worden opgesloten met een lijk, die uitgedaagd worden om elkaar te vermoorden om zo het spel te overleven. Een klassiek gegeven, maar zeer origineel uitgewerkt. In Saw II hebben we echter te maken met een hele groep die opgesloten zit in een huis vol valstrikken. Gifgas wordt het huis ingepompt, en ze hebben nog maar enkele uren te overleven. Natuurlijk is er een manier om te overleven, maar Jigsaw zou Jigsaw niet zijn als de deelnemers aan zijn spel hun leven op het spel moeten zetten om het anti-gif te vinden. De geniale gek is nog steeds niet van zijn idee afgestapt dat zo'n beetje de hele wereld het niet verdient om te leven, omdat ze het leven niet waarderen. De gewelddadige drugsdealer Xavier zal in een put vol gebruikte naalden moeten springen om een sleutel te vinden, en pyromaan Obi wordt gedwongen om een brandende oven in te gaan om twee spuiten te pakken te krijgen. Als slagroom op de taart zit de zoon van detective Eric Matthews (Donnie Wahlberg) ook opgesloten in het huis. Matthews krijgt Jigsaw al snel te pakken, maar zijn zoon is enkel op een aantal beeldschermen te zien. Het mastermind, gespeeld door Tobin Bell, belooft Matthews dat als hij naar zijn levensverhaal luistert hij zijn zoon spoedig terug zal zien, maar de tijd begint al snel op te raken.

Klinkt allemaal erg spannend, en dat is het ook zeker op bepaalde momenten. De elementen die Saw echter zo goed maakten, ontbreken dit maal, op het sterke plot na. Bepaalde acties van de personages zijn totaal ongeloofwaardig, met name de door Franky G belabberd geportreteerde Xavier. Het psychologische aspect, en dan met name de gesprekken tussen detective Matthews en Jigsaw, is nog wel aanwezig, maar vooral het less is more principe hebben de makers los gelaten. Het moet allemaal gruwelijker en bloediger, iets waar ik totaal niet op zat te wachten. Het einde mag dan wel weer geweldig zijn, het gevoel dat er veel meer in had gezeten blijft achter.

De extra's op deze prachtig vormgegeven special edition zijn net als de film aardig, maar niet meer dan dat. Zo krijgen we te zien hoe een aantal valstrikken werden bedacht en gemaakt, en is er de mogelijkheid om het storyboard met de uiteindelijk gefilmde scenes te vergelijken. Natuurlijk is er ook optioneel commentaar van regisseur Darren Lynn Bousman en acteurs Donnie Wahlberg en Beverly Mitchell. Leuk voor een regenachtige zondagmiddag, maar een echte making-off of interviews met de cast waren toch een stuk aangenamer geweest.

In zijn genre staat Saw II nog steeds in de hogere regiones, maar na zo'n geweldig eerste deel hadden we er toch wat meer van mogen verwachten. Hopelijk gaat Saw 3 weer terug naar de basis en wordt het weer meer een psychologische thriller in plaats van al die gore, alhoewel veel horrorliefhebbers dit vast niet met mij eens zullen zijn.

Label: Universal Releasedatum: 25 mei 2006 Kijkwijzer: