DVD: Man-Thing special edition

Het is de laatste jaren een trend aan het worden om bekende cartoons naar het grote doek te brengen. Ditmaal is het de beurt aan Man-Thing, bij het grote publiek een tamelijk onbekende, maar bij de liefhebbers doet het wel een belletje rinkelen. Man-Thing is namelijk gebaseerd op de gelijknamige cultcomic van Marvel (bekend van onder andere Spider-Man, Hulk en Ghost Rider), een creatie van Roy Thomas en Gerry Conway, die voor het eerst gepubliceerd werd in 1971. De film heeft in Nederland nooit in de bioscoop gedraaid en is dus direct op DVD uitgebracht. Dutch Film Works (DFW) vond de film in ieder geval de moeite waard om uit te brengen in een speciaal steelbook met een tweede DVD voor de extra features, vanaf 17 januari te koop op DVD.

In het kleine dorpje Bywater, Louisiana, gebeuren allerlei vreemde dingen. Vanaf het moment dat er door de firma Schist naar olie wordt geboord in het lokale moeras verdwijnen er aan de lopende band mensen. Eenieder die zich in het diepste van het moeras waagt wordt door een gruwelijk monster verminkt en vermoord. Sommige mensen geven een indiaan de schuld, anderen denken dat het gaat om een soort monster van Loch Ness. Als de oude sheriff verdwijnt en zijn plaats wordt ingenomen door stadsjongen Kyle Williams begint de film. Hij maakt kennis met de lokale inwoners die vinden dat de heilige grond van de indianen wordt bedoezeld, hij ontmoet de hebzuchtige eigenaar van de oliepompinstallatie en hij vindt zelfs zijn voorganger terug, maar dan in meerdere stukjes. Zijn onderzoek vordert zeer gestaag en het wordt er niet makkelijker op als er steeds meer mensen verdwijnen. Wat zit er eigenlijk in het moeras en waarom verdwijnen er zoveel mensen?

Man-Thing speelt zich af in Louisiana en dat is niet te merken. Geen wonder, want vanwege problemen met het budget werd de film niet opgenomen in Amerika, maar in Australie. In het begin van de film valt al op dat de (veelal lokale) acteurs weinig overtuigend zijn als echte rednecks; halverwege de film laten sommigen zelfs hun Amerikaanse accent helemaal vallen en zitten we opeens in de bush down-under. En dat is eigenlijk nog niet eens het ergste, want ondanks dat er veel vaart in de film zit gebeurt er toch vrij weinig. Tuurlijk, om de zoveel minuten zien we weer een paar ledematen voorbijvliegen, maar de sheriff weet na een uur nog vrij weinig en zit vooral in de auto of op zijn boot. Er gebeurt simpelweg te weinig om geboeid te blijven gedurende de 105 minuten die deze film duurt. Ook de karakters spreken helaas weinig aan; alleen de lokale schooljuf en de kersverse sherrif wekken nog een beetje sympathie op. Het weinig overtuigende wezen in het moeras weet niet echt te boeien; niet als suggestie, maar zeker niet als het volledig in beeld komt. Gelukkig zijn er ook wat lichtpuntjes in het donkere moeras: het moeras wordt erg mooi en duister in beeld gebracht en het slot werpt een verrassend licht op de moorden.

De speciale editie van Man-Thing, verpakt in een steelcase, bevat twee DVD's. Op de eerste staat alleen de film en op de tweede DVD vind je 78 minuten aan bonusmateriaal. De extra features zijn net als de film zelf niet heel erg interessant. De 'Deleted Scenes' (20 minuten) voegen weinig toe (en hadden het verhaal zeker niet beter gemaakt), de bloopers (1 minuut) zijn weinig humorvol en het kijkje achter de schermen, verpakt als 'Turbulence/Swarm Tests', 'Concept Art' 'Storyboards' en 'Building Scenes', stelt vrij weinig voor, je ziet vooral hoe het decor en de special effects tot stand zijn gekomen. Tot slot bevat de tweede disc een overbodige 'Photo Gallery', de trailer en wat trailers van andere films.

Man-Thing is een teleurstellende film, zeker als je vergelijkt met andere comicverfilmingen van de laatste tijd. Er is gewoon te weinig geld en aandacht besteed en dat is zeker bij de special effects goed te zien. Ook gebeurt er vrij weinig in het verhaal en moet de film het vooral hebben van de hoeveelheid moorden in het stadje Bywater. Het acteerwerk is middelmatig en het is erg dubieus om een Italiaan de Indiaan te laten spelen en Australiers te casten voor een stelletje rednecks. De release op DVD bevat wel veel materiaal, maar de verpakking en de tweede disc zijn vooral bedoeld om de aandacht af te leiden van de kwaliteit van de film. Laat je dus niet bedotten door de verpakking en kijk deze film alleen als je erg gesteld bent op B-films gebaseerd op oude comics.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 17 januari 2006
Kijkwijzer: Waardering: