Film: Valse Wals & Wereld van Stilstand

Een simpel verhaal: een vrouw ontmoet een man, ze hebben een gepassioneerde relatie, ze raken in een routine terecht, worden samen oud en volledig van elkaar afhankelijk. Simpel, en al vele malen verteld - maar niet op deze manier. In Valse Wals spreken de geliefden namelijk niet met elkaar, maar dansen ze hun emoties.
Net als in de originele theaterstukken van Orkater zien we de man en de vrouw achtereenvolgens tijdens hun eerste, wilde ontmoeting, naast elkaar op de bank vechtend tegen de sleur en uiteindelijk als een krakkemikkig oud echtpaar op reis/verdwaald in een grote drukke stad.

Valse Wals

De vorm is apart, maar er moet iets aan inhoud tegenover staan. De relatie tussen de twee is interessant genoeg om de korte speelduur te vullen (62 minuten) en hun eeuwige aantrekken en afstoten leidt tot een mooie, soms grappige dans. Mark de Cloe (Boy Meets Girl Stories) weet er met een paar mooie visuele vondsten ook filmisch zeker iets van te maken.
Als de stramme oudjes dansen ze iets te weinig om de aandacht vast te houden - oude echtparen hebben elkaar natuurlijk ook steeds minder te zeggen - maar dat is een kleinigheid in een verder onderhoudende film.

Valse Wals
Valse Wals

Nog interessanter en zeker een uitdagender concept is Wereld van Stilstand (de film die aansluitend wordt vertoond). Ook hierin wordt gespeeld met de conventies van film: zoals Valse Wals geen dialoog heeft, wordt hier de beweging weggelaten. Wereld van Stilstand is een fotofilm, een opeenvolging van stilstaande beelden waar de hoofdpersoon in voice-over vertelt wat er in hem omgaat. Die hoofdpersoon (Fedja van Huêt) vecht tegen een 'complot van middelmatigheid' en zijn eigen op hol geslagen verbeelding.
Belangrijker dan de thrillerplot zijn de prachtige beelden die de kijker worden voorgeschoteld in deze kafkaëske korte film (speelduur 30 minuten).

Valse Wals
Wereld van Stilstand

Beide films zijn door hun afwijkende vorm misschien iets minder toegankelijk, maar wie open staat voor meer dan alleen de simpelste vormen van film moet deze twee werkjes toch een kans geven.


Label: 1 More Film    Première: 22 december 2005    Kijkwijzer:    
Waardering:

Must See
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
Stay away!