Film: Oliver Twist

Charles Dickens geniet in filmland al bijna net zo'n hoge status als Shakespeare. Zijn werk lijkt een onuitputtelijke bron van inspiratie (of gebrek daaraan) voor film- en televisiemakers. Soms steken ze een van zijn verhalen in een modern jasje, soms zijn ze trouw aan de tekst en resulteert dit in een bloedeloze overzetting van boek naar film, en heel soms leidt dit tot een klassieker, een definitieve versie van een Dickens-verfilming.

Oliver Twist

Oliver Twist mag toch als een bekend verhaal worden beschouwd. De jonge wees die van tehuis naar opvanggezin wordt geslingerd, de zakkenrollertjes waar hij bij terecht komt en de ongure types die er in 19e-eeuws Londen rondliepen, dit zijn allemaal bekende elementen. Allemaal zijn ze aanwezig in deze versie door Roman Polanski, de regisseur die decennia geleden klassiekers als Chinatown en Rosemary's Baby maakte maar een paar jaar geleden nog in staat bleek tot een van zijn beste films: The Pianist. Hij heeft zich uitgeleefd in de aankleding: de enorme sets en veelheid aan kostuums zorgen ervoor dat je geen seconde twijfelt aan de film.
Ook Ben Kingsley, met wie Polanski al samenwerkte aan Death and the Maiden elf jaar geleden, schittert. Hij maakt van Fagin, de oude vaderfiguur van de bende jonge zakkenrolles waarin Oliver wordt opgenomen, een hebberige oude man, nu en dan zielig en dan weer sympathiek. De acteur die Oliver speelt, Barney Clark, is uit de categorie leuk-koppie-en-acteert-niet-vervelend, een opluchting gezien hoe storend kindacteurs kunnen zijn.

Oliver Twist

Nergens laat Polanski een steekje vallen, alles aan de film is in orde en hij is in vorm in de scènes in nachtelijk Londen waar altijd iets op de loer ligt. Maar echt spannend wordt de film niet, zelfs niet als de gemene Bill Sykes zijn gruwelijke lot ondergaat. Dickens schreef zijn boeken als maatschappijkritiek, om mensen te doordringen van de hedendaagse werkelijkheid, in dit geval kindermishandeling en -criminaliteit. In The Pianist doordrong Polanski ons (opnieuw) van de vreselijke werkelijkheid van de Tweede Wereldoorlog.
Jammer genoeg heeft hij ons met Oliver Twist niet erg veel te melden; wat ooit sociale kritiek was is kinderliteratuur geworden, en Oliver Twist is een kinderfilm. Geen slechte kinderfilm, er is veel aandacht aan besteed en voor kinderen zal er genoeg spanning inzitten, maar de rest moet daarvan bewust zijn als ze de film zien.

Oliver Twist

Roman Polanski die een kinderfilm maakt, daar zit toch soort vreselijke ironie in - maar laten we daar niet op ingaan. Zijn keuze voor deze film is om nog een reden opvallend, want hij heeft niet veel bij te dragen. Er was al een definitieve Oliver Twist-verfilming (die van David Lean, niet die van Disney).
Polanski's versie is onderhoudend, met zorg gemaakt en gewoon oerdegelijk, maar heeft niet veel te melden en blijft daarom niet hangen.

Label: A-Film    Première: 27 oktober 2005    Kijkwijzer:

Must See