DVD: Henk Westbroek - Zuigwortel

Als vakkundig tekstschrijver, muzikant en zanger weet Henk Westbroek al jaren vriend en vijand te boeien. Er zijn volksstammen die direct de televisie op een andere zender zetten of de radiofrequentie abrupt veranderen als ze Henk Westbroek voorbij horen komen. Maar er zijn ook genoeg mensen die het onmiskenbaar muzikale talent van deze duizendpoot erkennen en ervan kunnen genieten. Voor deze laatste groep mensen is de theatervoorstelling Zuigwortel bedoeld. Henk Westbroek vertelt korte verhalen over zichzelf en over de ontstaansgeschiedenis van een aantal liedjes en betrekt daar en passant de actualiteit en het publiek bij. Samen met pianist Philibert van den Bosch laat hij 'unplugged' de beste liedjes van hemzelf en van Het Goede Doel de revue passeren.

Om eerlijk te zijn: Henk Westbroek is geen cabaretier, hij is zanger. Dat blijkt wel uit de conferences die je tussen twee liedjes voorbij hoort komen. Je hoeft je niet echt te vervelen, maar echt grappig wil het niet worden: als het hoogtepunt een ejaculerende walvis is, dan weet je al hoe laat het is. Qua humor zit je bij dit theaterprogramma dus niet echt op de goede plek, maar de verhalen van Westbroek zijn op zich wel onderhoudend en nergens vervelend. Hij probeert een intieme sfeer in het theater te creëren en dat gaat hem goed af. Muzikaal valt er weinig nieuws te beleven, maar zijn mooiste liedjes (zoals Zelfs je naam is mooi, Sinterklaas, wie kent hem niet en Loods me door de storm) komen gelukkig wel voorbij.

Naast de theaterregistratie op de DVD vind je in de verpakking ook een CD met dezelfde liedjes, maar dan wel opgenomen in de studio (wat de kwaliteit ten goede komt). Op de DVD tref je ook de videoclip van Westbroeks nieuwste singel aan: Zombies. Zuigwortel is een theaterprogramma dat vooral geschikt is voor mensen die Henk Westbroek een sympathieke kerel vinden. Voor hen die een hekel aan de persoon Henk Westbroek hebben, maar zijn liedjes wel waarderen, is vooral de CD geschikt. Misschien dat er in de toekomst nog een glorieuze toekomst als cabaretier voor Westbroek in het verschiet ligt, maar waarschijnlijk zal hij meer succes hebben als hij gewoon blijft zingen.

Mocht je na het lezen van deze review Henk Westbroek met Zuigwortel live willen zien, dan kan dat. Tot en met begin volgend jaar is hij in diverse theaters in het land nog te aanschouwen. Voor een volledige lijst, klik hier.

Label: CNR Releasedatum: 7 oktober 2005 Kijkwijzer: